fredag 21 oktober 2016

Tvillingarna Tempelton får en idé

Så länge jag har haft den här liggande på skrivbordet på jobbet! Gång på gång har jag burit ned den från lunchrasten men återigen lagt all eventuell lästid på att spela Candy Crush i stället för att få reda på hur det gick för tvillingarna Tempelton. Hur svårt kan det vara att ta sig igenom en barnbok, egentligen? Och varför kom jag inte in i den? Jodå, jag tog mig igenom. När jag väl bara ledsnade på att ständigt stirra på tvillingarnas ansikten från skrivbordet så drog jag igenom boken på en halvtimme... svårare än så var det inte, och jag ville trots allt ha läst igenom den innan jag gnällde på den i ett surt blogginlägg.

För vad är det som gör att jag inte gillar tvillingarna Tempelton, deras pappa uppfinnarprofessorn och den lömske Tom T. Tom som är arg för att han tycker att professorn för länge sedan har snott en av hans egna idéer och därför ska kidnappa tvillingarna?

Det är berättaren. Visst, ibland är det kul med en berättarröst som blandar sig in i berättelsen och pratar direkt med läsaren. Men här blir det på tok för mycket meta. Hela, hela tiden avbryter berättaren läsningen för att prata direkt med läsaren, uppmana till saker och vara så där galet hurtfriskt oj-så-rolig-jag-är-för-det-måste-man-ju-vara-när-man-skriver-barnbok-annars-tröttnar-de-små-liven rolig. Och det stoppar alltså upp handlingen totalt och gör att boken aldrig kommer igång.

Så är det i alla fall för mig. Frågan är hur det funkar för barnen, som trots allt är målgruppen? Tilltalas de av Det Roliga Sättet Att Berätta Bokens Handling och sitter och småfnissar hela tiden och älskar boken? Struntar i handlingen och har roligt åt roligheterna enbart? Bra i så fall. Eller orkar de aldrig ta sig in, som det var för mig? Inte så bra. Vi får väl se hur det blir.

Titel: Tvillingarna Tempelton får en idé
Författare: Ellis Weiner
Illustrationer: Jeremy Holmes
Originaltitel: The Tempelton Twins Have an Idea
Översättning: Helena Olsson
Utg år: 2016
Förlag: Argasso
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-12 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar