fredag 7 oktober 2016

Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig

Nu har jag återigen under några dagars resor från och till jobbet lyssnat på Mark Levengood när han läst sina egna texter, och det var precis lika roande, fint och tänkvärt som det brukar. Men nu har jag problem - nu har jag ju lyssnat på alla hans egna böcker! Vad ska jag nu ta till när jag behöver lyssna på den här sortens bok? (ja, tips mottages tacksamt!)

Själva titeln (himla smidig, eller hur?) är något som Mark minns att hans morfar sjöng för honom när han var liten. Morfar, som får vara med flera gånger i den här boken också. Världens sämsta trollkarl, som den övriga familjen bara applåderar efter föreställningens slut eftersom de är så glada att han är färdig och de slipper lida mer.

Förutom morfar får vi läsa om andra personer i Marks liv, personer i hans familj eller sådana han mött. En taxichaufför som för att få Marks kreditkort att funka slickar på det (bläää...!)(och ja, det är precis det Mark funderar över, hur alldeles för intimt det blir när någon främmande person slickar på ens grejer även om det bara är ett kreditkort). Eller en mopedtaxiförare i Vietnam. Eller hur Marks man står ute mitt i snöstormen och tycker att det är så himla friskt och fint med vinterväder (medan Mark helst vill kura ner sig i en hög filtar i pannrummet tills det blir vår). En gynekolog som är alldeles för snygg för att få vara gynekolog. Eller om hur det går till att tillverka "Mor Karins hembakade pepparkakor".

Det är nog texten om nordens vinter och nordbors hurtighet som är min favorit. Här kommer ett citat ur den:
Jag kan bli så förundrad över hur det blev såhär. I mänsklighetens gryning, då folkslagen vandrade kors och tvärs över Europa, och frankerna valde västra Europa och sade att "I detta land ska vi bygga höga torn och duscha väldigt sällan", och spanjarderna pekade söderut och sade "här ska vi släppa loss stora tjurar som jagar oss, så vi får visa att vi är både manliga och korkade", och romarna pekade på Apenninska halvön och sade "vi ska njuta av solen och vifta med händerna när vi pratar och kasta varandra i det varma sköna vattnet med cementblock om fötterna".
Men så var det en liten grupp som började vandra norrut... och de andra ropade "nej, gå inte dit, där är det kallt och mörkt" men gruppen bara skrattade och traskade vidare, och svagt i vinden hördes något som lät ungefär som "han har öppnat pärleporten", fast de visste de ju inte då eftersom sången ännu inte var skriven. Och européerna tittade efter gruppen som försvann in i dimmorna, och de sade "låt oss kalla dem sveser... det betyder på vårt språk 'folkspillra som är tokig som en hund och totalt saknar lust att leva'". Från ordet sveser fick vi sedan namnet "Sverige".
Jo, precis så där. Och har du nu inte läst någon av Mark Levengoods böcker så är det verkligen dags. Själv får jag väl vänta tills han skriver någon ny. Eller lyssna om på någon av dem jag redan lyssnat på.


Titel: Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig
Författare: Mark Levengood
Ljudbok - uppläsning: Mark Levengood
Utg år: 2010
Förlag: Piratförlaget
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar