fredag 19 september 2014

En enda natt

Jag har slukat Simona Ahrnstedts tre historiska romance-böcker och tyckt väldigt mycket om dem. Och jag gick runt och trodde att jag gillade dem så mycket mest för att de utspelade sig i historisk miljö (och ja, för att de var välskrivna med precis rätta sortens kittlande kärlek). Nu skulle Ahrnstedt lämna dåtiden och skriva romance i nutid - contemporary romance. Skulle jag fortfarande gilla?

Det tog några sidors läsande. Sedan var jag ohjälpligt fast i boken. Så. Bra. Jag fullständigt älskade det här.

David Hammar träffar Natalia De La Grip för en lunch. Hon är allt det han avskyr: grevlig, överklass, född in i fin familj och privilegier, självklart fått fin utbildning och toppjobb. Gamla pengar. Han är det värsta Natalias familj kan tänka sig: riskkapitalist, rik med nya pengar, ingen fin familj, self-made-man som högaktningsfullt struntar i gamla fina värden och traditioner. Natalia delar inte sin grevliga familjs uppfattning och är öppet nyfiken på vad denne David kan vilja henne?

Vad han tänker sig är att fullständigt krossa De La Grip-familjen i en finansiell kupp. Att träffa Natalia är bara en del i detta, en slags försiktig sondering av terrängen. Men det blir inte som han tänkt sig med den där lunchen. Efter bara några minuter slår det mer eller mindre gnistor mellan David och Natalia, och är det någonting som inte skulle fungera så är det ett förhållande mellan dem. Och framförallt inte just nu, med det där planerade maktövertagandet och krossandet i faggorna.

Det är alltså Stockholm. Det är bankkontor, börser, finansvärlden, att ta taxi överallt när man ska någonstans, brunch på Grand Hotel, yachtutfärder i skärgården, exklusiv shopping väldigt, väldigt långt ifrån H&M, självklara våningar på bästa adresserna på Östermalm. Det är lantställen (slott) för weekendvistelser, det är mingel i Båstad, det är självklart städhjälpar som putsar de där fina lägenheterna, det är glans, glamour och pengar. Mycket pengar. Och det är så vansinnigt och himla långt ifrån min egen verklighet med litet hus i Skåne, tonårsbarn och ett taskigt betalt (men roligt) jobb - så det blir nästan som att läsa fantasy för mig. Och jag förstår att jag inte behöver befinna mig på 1600-talet i en historisk romance för att få rejäl verklighetsflykt - det går bra med nutid och Stockholm och den där världen som jag aldrig kan (eller vill) tillhöra.

Så jag njuter av miljön och det glassiga. Men ännu mer njuter jag av att läsa om det där omöjliga förhållandet mellan David och Natalia. Det är så bra! Det går inte att stå emot för dem, trots alla förnuftiga invändningar - det är som en naturkraft. Precis så vill jag läsa om kärlek: förbjuden, kanske farlig, men något som inte går att stå emot.

Detta är riktigt välskriven och bra romance. Jag saknar inte alls det historiska - faktiskt tänker jag efter läsningen att detta är den bästa boken hittills av Simona Ahrnstedt. Så glad jag blir att hon tydligen tänker sig att skriva två till i samma miljö!

Titel: En enda natt
Författare: Simona Ahrnstedt
Utg år: 2014
Förlag: Forum
Köp den till exempel här eller här

5 kommentarer:

  1. Jag har så svårt att se dig som en romancefantast, det är kul. Själv har jsg aldrig läst romance. Men kanske lagom att ta mig an nu när hjärnan är i amningsmode...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men har du? Vet du, fantasy och romance drar åt samma håll och det är sånt jag gillar mest. Verklighetsflykt.
      Romance i ljudboksform för dig nu, kanske?

      Radera
    2. Det känns som att det måste vara rätt inläsare om det ska funka att lyssna. Men absolut värt ett försök.

      Radera
  2. Är riktigt nyfiken på den här boken, men måste läsa klart en av hennes historiska romance böcker först. Men absolut en av mina favoriter när det kommer till Svenska Författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes historiska är ju också väldigt bra!

      Radera