tisdag 30 december 2014

Läsåret 2014 enligt Carolina

Inte heller i år blir det någon renodlad årsbästalista från mig. Det närmaste jag kommer är en nog-topp-fem. Men jag har andra kategorier på min lista:

Årets tungviktare 1: 
att jag läste igenom alla A Song of ice and Fire (Game of Thrones) under vintern och våren.

Årets tungviktare 2: 
att läsa Outlander-serien. Har läst de fyra första ännu, sisådär fyratusen sidor eller så.

Årets gråtfest:
Amerikauret av Vibeke Olsson

Årets tar-den-här-jämra-boken-aldrig-slut?
Andras plåga som  ljudbok av Val McDermid

Årets diskbänksblankning:
Att föda ett barn av Kristina Sandberg

Årets magplask:
Blandband av Steven Camden

Årets snyggaste framsida 1:
Blandband av Steven Camden

Årets snyggaste framsida 2:
Outtalat av Sarah Rees Brennan

Årets nämen-titta-vad-vacker-den-är-bok:
Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt

Årets Ove:
Britt-Marie var här av Fredrik Backman

Årets tolvåring:
Det är jag som är Juni av Lin Hallberg

Årets rummet-är-låst-och-här-står-vi-i-ett-litet-pentagram-och-blodet-forsar-från-väggarna-upplevelse:
Den skrikande trappan (Lockwood & Co) av Jonathan Stroud

Årets tjoho-vi-har-sex-redan-tre-sidor-in-i-boken:
Devil in Winter av Lisa Kleypas

Årets sötaste lilla shetlandsponny:
hittar du inte i Dödsritten av Maggie Stiefvater

Årets fantasy:
Elantris av Brandon Sanderson, Mistborn-trilogin av Brandon Sanderson, The Emperor’s Soul av Brandon Sanderson…äsch, låt bara karln inta tronen, va?

Årets Verdun:
Giganternas fall av Ken Follett

Årets deckare:
Frälsaren av Jo Nesbö.

Årets ungdomsroman/Årets kärleksroman:
 Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Årets mest exakta bok:
Endgame – Kallelsen av James Frey (som är 45,69954 år gammal)

Årets mest nonchalanta killer:
En mördarkatts dagbok av Anne Fine

Årets roligaste bok:
Good Omens av Terry Pratchett & Neil Gaiman

Årets gaaaaahh!!
Masken i Oceanen vid världens slut av Neil Gaiman

Årets pirr:
kanske ihop av Johanna Lindbäck

Årets sluk:
Mörk ängel av Laini Taylor

Årets uttryckslösaste ansikte:
Stäppens krigare av Conn Iggulden

Årets sekt:
Svensk synd av Martin Jern

Årets knäppaste uppfinningar:
Teslas vind av Neal Shusterman & Eric Elfman

Årets Linus på linjen:
The Rithmatist av Brandon Sanderson

Årets längsta trappa:
Wool av Hugh Howey

Årets bebis:
Älgbarnet av Meg Rosoff

Årets bästa topp 5?
Huset Longbourn av Jo Baker
Eleanor & Park av Rainbow Rowell
Mistborn – The Final Empire av Brandon Sanderson
Outlander av Diana Gabaldon
A Storm of Swords av George R.R. Martin

På Kulturkollo har jag faktiskt totat ihop ännu en årslista - kika in här om du vill läsa den! (där valde vi mellan ett visst antal givna kategorier, och där kan du också vara med på en utmaning och skriva din egen lista utifrån våra rubriker om du vill)

Nu ser jag fram emot 2015 och all fin läsning jag kommer att få då!


2 kommentarer: