torsdag 28 maj 2015

Jag ger dig solen

Jag exploderade i ett hyfsat obalanserat under-läsningen-inlägg om den här boken för några dagar sedan. Lovade återkomma med en något mer utförlig rapport. Men vad mer ska jag skriva än det där wow jag rullade mig i förra inlägget? Det täcker liksom allt. Det här kan bli en av 2015 års bästa böcker för mig.

Viktigaste huvudpersonen är språket. Jandy Nelsons språk är ett konstverk. Det sprudlar, det målar, det tar nya vägar, och det beskriver känslor på ett helt nytt sätt. Men exakt så som det känns.

Nästa viktiga är känslorna. De där som Nelson fångar så på pricken med sitt språk. Inte bara personerna i bokens känslor - mina också! Jag känner med de här människorna. Jag gråter ibland, helt utan att ha blivit förvarnad av texten. Mår bra. Fnissar. Njuter. Är kär. Den här boken känns i hela kroppen.

Och handlingen, då? Jamen, det låter så futtigt när jag beskriver den:
Noah och Jude är tvillingar. Noah är drömmaren, ensamvargen, den som ser hela världen i bilder och konstverk. Jude är den utåtriktade, surfaren, prova-på-livet-människan. Noah berättar ur sin synvinkel när tvillingarna är 13 år. Jude berättar sin berättelse när de är 16. Däremellan har det hänt saker. Vi får reda på vad så småningom, men det är katastrofer och kärlek. Pirrande, himlastormande spränga-väggar-kärlek. Katastrofkärlek. Här finns förstörda liv och vanliga liv. Här finns en skulptör jag skulle ge allt för att få se något konstverk av. En motorcyklist jag skulle vilja se foton av.

Och ja! Den här boken är sprängfylld med konstverk! Inte bara de Noah ständigt har i huvudet. Nej - här kryllar det av kända konstnärer och deras verk. Jag älskar de där referenserna!

Så här är det: När jag hade läst färdigt boken (och författarens tack) och kom till pärmen? (danskt band) Då vek jag upp pärmens insida för att bara kolla så det inte stod något litet till där. För säkerhets skull. Jag ville inte lämna den. Så. Bra.

Titel: Jag ger dig solen
Författare: Jandy Nelson
Originaltitel: I'll Give You the Sun
Översättning: Emö Malmberg
Utg år: 2014
Förlag: Gilla böcker
Köp den till exempel här eller här

6 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med dig om allt! Älskar älskar älskar den! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja ja!
      Vi får bilda en Jandy Nelson-fanclub :)

      Radera
    2. Ser ut som att vi ska bilda flera klubbar alltså. Tror dock att den här får fler medlemmar...

      Radera
    3. Här får vi nog hyra ett större café för våra träffar :)

      Radera
  2. Jag är också ett stort Jandy Nelson-fan! Jag tror att det här boken blir svårslagen. Jag var så oförberedd och blev så fullständigt knockad! Hade läst "Himlen börjar här" precis innan (som jag också tyckte väldigt mycket om!), men var ändå oförberedd på hur bra den skulle vara. "Jag ger dig solen" är verkligen värd alla läsare den kan få. Och jag kommer snart att läsa den igen. Och igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med!
      Men så tänker jag att "Himlen börjar här" var fantastisk, "Jag ger dig solen" ännu mer fantastisk...så om Jandy Nelson skriver en tredje bok? Tänk om hon lyckas göra den ÄNNU mer fantastisk? Wow i så fall...

      Radera