söndag 3 maj 2015

Liebster Blog Awards


Liebster Blog Awards ger sig inte, utan hoppar fortfarande från blogg till blogg. Nu har den kommit till mig igen, och den här gången är det Helena på Fiktiviteter som gör mig den äran. Klart jag svarar igen!
Fast den här gången skickar jag faktiskt inte vidare. Annars är reglerna följande:

Länka tillbaka till personen som nominerade dig. Jepp!
Svara på frågorna du fick av personen som nominerade dig. Jepp!
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare. Nope. Den här gången får den som vill svara på mina frågor.
Gör 11 frågor till dem som du nominerar. Jepp - eller rättare sagt: jag kopierar över de frågor jag gjorde i förra omgången, och låter hugade spekulanter/enkätsugna besvara dem.
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar. Alltså - jag har svårt att följa regler märker jag. Det här glömde jag göra förra gången...och kommer alltså att göra nu till dem jag nominerade då, med en fotskrapande ursäkt om att det görs typ två veckor för sent.

Här är Helenas frågor till mig:

1. Vad läser du just nu?
Fyra böcker: Arra av Maria Turtschaninoff, Oryx och Crake av Margaret Atwood, Sörja för de sina av Kristina Sandberg (som ljudbok) och Orlando av Virginia Woolf (som långtidsprojekt).

2. Vilken ungdomsbok skulle du vilja att alla vuxna läste?
Överhuvudtaget skulle jag vilja att fler vuxna läste ungdomsböcker. Jag har svårt att välja ut bara en, men det får just nu bli Jag, En av David Levithan.

3. Hur tjock får eller bör en bok vara för att du ska läsa den?
Jag tar mig gärna an både tegelstenstjocka böcker och tunna, eleganta böcker - huvudsaken är att de är välskrivna och har en bra story eller något som fångar mig.

4. Vilken bok har begåvats med det allra vackraste omslaget?
Åh, det finns så många fina! Förra omgången svarade jag med en nyutgåva av en Jane Austen-bok. Den här gången får det bli en fantasybok, som jag köpte helt utifrån omslaget (hade då inte hört talas om författaren ännu):


5. Vilken är din favoritkaraktär från en bok?
Varför inte Alma Svensson i Katthult? Eller hennes kollega Lovis i Mattisborgen? Starka kvinnor med ett oändligt tålamod tycks det.

6. Vilken bok har överraskat dig mest med sitt slut?
Patient 67 av Dennis Lehane tror jag.
(nä, En dag av David Nicholls, du får inte vara med här. Jag är fortfarande arg.)

7. Hur mycket tid lägger du på läsning en vanlig dag?
En vanlig vardag? Minst två timmar.

8. Finns det någon film du längtar efter att få se?
Star Wars - The Force Awakens

9. Vad heter världens bästa författare?
Hallå? Omöjlig fråga... Men den jag gillar mest just nu är Brandon Sanderson.

10. Vem av dina favoritförfattare hoppas du ska skriva en ny bok snart?
Åsa Larsson!

11. Tipsa om en riktigt bra sommarläsningsbok?
Då ska det vara tjockt men ändå inte alltför komplicerat, tycker jag. Och spännande. Och gärna lite kärlek med. De här kanske?
Outlander-serien av Diana Gabaldon
Mistborn-trilogin av Brandon Sanderson

Och här är då mina 11 frågor, ärligt snodda från mitt tidigare Liebster Blog Awards-inlägg:

1. Vad läser du nu?
2. Vad läser du härnäst?
3. Varför sitter du här och bloggar när du kunde suttit och läst en bok? (svaret "duh! för att du har taggat mig förstås" räknas inte)
4. Jag är tv-analfabet. Vilken tv-serie tror du ändå kunde lyckas med konststycket att få mig att se minst en hel säsong?
5. Är du ljudbokslyssnare? Har du någon favorituppläsare?
6. Vilka Cheez-Doodles är godast?
7. Har du gett någon en bok i present, men själv läst den före personen du gav den åt? (och vilken bok var det?)
8. Om du sitter och läser och känner att nej, nej, nu håller jag på att somna, och jag vill inte slösa bort min dyrbara lästid med att sova i läsfåtöljen - vad gör du då?? (dvs handfasta tips mottages tacksamt)("gå och lägg dig" är inte ett OK svar)(ehhh... obs! att jag frågar åt en vän)
9. Varför är inte den här boken skriven än? Du längtar ju efter den?
10. Var i hemmet ligger din (eller dina...) att-läsa-högar? (Guldstjärna för foto.)
11. Finns det någon bok som du läste om, direkt efter att du hade läst ut den första gången? (menar verkligen gick från sista sidan till första utan att ens fundera över det kloka i detta)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar