lördag 14 november 2015

Tredje principen

Den här boken är skyldig mig en natts sömn, och exakt hur djupa spår den faktiskt har satt i mig upptäckte jag igår, när jag pratade med min teknikintresserade son. Vi kom in på tekniska prylar som nog kommer att finnas i framtiden, t ex att ha smartphonedisplay direkt på armen och annat kul... och helt plötsligt satt jag där och berättade för honom om chip som nog skulle sättas in i våra kroppar samtidigt som navelsträngen klipptes, pengaöverföring och identifiering direkt mellan dessa chip i våra kroppar och annat. Och kom på att det där var inget jag läst om i någon illustrerad vetenskap eller så, utan den framtid som Anna Jakobsson Lund målar upp i Tredje principen. 
Så bra är hennes världsbygge, och smarta hennes idéer att min hjärna liksom redan har tagit in dem som sannolika framtidsscenarios! När jag kom på det, berättade jag också för sonen om det här med "sinnen" som vissa personer i Tredje principen har, och vi tyckte bägge att det lät som en möjlig vidareutveckling av den extrema begåvning som kan finnas hos till exempel personer med aspergers syndrom, och att det nog om det fanns skulle kunna gränsa till galenskap. Att höra allas tankar, och inte kunna fly undan detta sammelsurium! (och läs förresten Tystnaden i bruset (Ness), alla ni som tycker det här är en intressant tanke!)

Jag är alltså djupt imponerad av Anna Jakobsson Lunds roman. Inte bara världsbygget och teknologin som smidigt smälter in i berättandet - nejdå, precis lika intressanta är karaktärerna.  Ava, Levi och Leymah känns verkligen som att de skulle kunna finnas på riktigt. Komplexa, med rädsla, vilja och fel - så blir det extra bra när de övervinner sig själva och lyckas ta sig vidare.

Och som jag gillar när en dystopi rör sig i en miljö som ligger mig så mycket närmare än ett sönderslaget Amerika! En sönderfallen IKEA-skylt och klättrande över en trasig Öresundsbro... det där kan jag se framför mig, och då blir det så otäckt. Och så bra!

Och bra ändå att jag inte har läst den här förrän nu - det innebär att jag faktiskt har det så bra att fortsättningen Aldrig ensamma redan är utgiven!


Titel: Tredje principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Utg år: 2015
Förlag: Annorlunda förlag
Köp den till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Jaha, det här avgör saken: Jag vill läsa den här.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade också Tredje principen. Tyckte om att allt inte var svart och vitt och precis som du, miljöerna! Snart ska jag läsa uppföljaren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, måste också läsa den snart, snart...

      Radera