torsdag 15 november 2012

Gastar och gengångare

Gastar och gengångare av Per Gustavsson

Lättlästa böcker om spöken och andra läskiga saker behövs och efterfrågas ständigt. Det här är en bok med lättlästa spökhistorier, tänkt målgrupp är mellanåldern, alltså cirka 9-12 år. Den kommer alldeles säkert att lånas ut mycket för framsidan lockar och när barnen tittar i så ser de att texten är lättläst, det vill säga uppställd i korta rader med tät styckeindelning.

Men ändå är jag besviken på den här boken. Spökhistorierna är platta och tråkiga och förutsägbara och blir aldrig särskilt läskiga. Dessutom känns det som att jag har läst eller hört dem förr. Det är precis den sortens spökhistorier som berättas på scoutläger, eller ridläger, eller vilket läger som helst med mörker och ett gäng barn i olika storlekar som pirrigt inte vill somna utan bli skrämda. Någon vet jag med bestämdhet att jag faktiskt har hört förr ("Mötet utanför kyrkogården", om en flicka som är på väg hem på kvällen, tar genvägen över kyrkogården, tycker det är lite läskigt men träffar en gammal dam hon som undrar varför hon är rädd. "Jag är rädd att de döda ska vakna och komma upp ur sina gravar." "Det var jag också när jag levde" svarar damen.)

Jag gillar dock bilderna (illustratören heter Per Gustavsson han också, precis som författaren) som är svartvita och fulla med dramatiska skuggor.

Sammantaget känns det hela som ett hafsverk - men som säkert går hem ändå hos barnen, på precis samma sätt om bok efter bok med uttjatade Bellmanhistorier ständigt lånas ut igen och igen. Det är lättläst. Och det roar.

För vem? 8 - 12 år

1 kommentar:

  1. Wow...något för ena barnbarnet som gillar den typen av storys!

    SvaraRadera