lördag 2 februari 2013

Beautiful creatures

Beautiful creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl

Nu har jag harvat mig igenom alla över 500 sidorna av Beautiful Creatures men har ändå inte lyckats begripa vem eller vilka vackra varelser titeln syftar på. För visst finns det en hel del ordentligt speciella personer i den här boken - men att de skulle vara särskilt vackra står det ingenting om någonstans. De svala-och-omänskligt-sköna-som-i-twilight lyser med sin frånvaro. I stället blir det mera häftiga effekter här, typ hår som blåser av sig självt fast det inte finns någon vind, eller någon liten orkan eller ett skyfall som inte stod med i väderleksrapporten.

Vi befinner oss i en liten stad i amerikanska södern. En sån där stad där alla känner alla och där alla går i kyrkan och det är en svordom om någon säger ordet "naken". Där amerikanska inbördeskriget är Kriget med stort K, eller snarare Frihetskriget, och där man fortfarande varje år iscensätter ett av det krigets slag som skedde i trakten. Där något som är riktigt urgammalt betyder att det är från 1800-talet nångång, och där ungdomarna gärna får köra bil och dricka sprit men som får utegångsförbud om de ens andas något om sex och samlevnad. Eller bär vågade kläder.

Jag blir lite kvävd av att läsa om en sådan miljö. Dåligt utgångsläge för att läsa den här boken.

Till den här lilla staden flyttar Lena. Och det är liksom kört för henne redan från början. Hon är ju
1. Främling
2. Släkting till och boende hos enstöringen Macon Ravenwood, som definitivt inte tillhör de accepterades skara i stan
3. Snygg men har inte samma slags kläder som tjejerna-som-bestämmer-och-är-med-i-cheerleadinglaget
4. Inte riktigt som andra människor eftersom när hon blir arg eller upprörd så händer det saker omkring henne, typ att fönster sprängs eller saker flyttas runt av sig själva

Vi kan väl säga som så att hon får sitta ensam i matsalen på skolan redan från början.

Och i den här staden bor redan Ethan. Han tillhör de accepterade, spelar i skolans basketlag och hänger med killarna som räknas och borde därför vara ihop med tjejerna som räknas. Hans familj har varit accepterad i stan sedan urminnes tider (läs början på 1800-talet). Fast han vill inte vara som de andra (vilket Lena skulle vilja). Han vill bort och ut i världen.

Lena och Ethan möts. Tycke uppstår. Det uppstår även en tankeöverföringskommunikation mellan dem som Ethan möjligen reflekterar över någon gång som märklig men som sedan bara finns där som en slags extra kommunikationskanal mellan dem bägge. Men Lena och Ethan kan aldrig få varandra, anser människorna omkring dem, eftersom Lena tillhör en familj där alla är besvärjare och Ethan ju bara är en vanlig kille.
När de möts är det 8 månader (tror jag) kvar tills Lenas 16-årsdag. Det är då hon blir "tagen". Antingen till ljus magi eller till mörk magi. Hon vet inte vilket det blir, men om hon blir mörk blir hon livsfarlig och alltså borde hon hålla sig ifrån Ethan redan nu innan de kärar ner sig i varandra för mycket.

Den här boken ska bli film, har jag läst någonstans. Och jag tror den gör sig mycket bra som film - en hel del av scenerna i boken ser man redan framför sig med dramatiskt väder, blixtar och övernaturlighet, krigsscener och kärlek. Men boken är i mitt tycke alldeles, alldeles för lång och seg. Jag läste slut den, för jag ville veta hur det skulle gå med Lena och Ethan på Lenas 16-årsdag, men vägen dit var oändlig med ganska många trista utvikningar och ältningar (är vi ihop? är vi inte ihop? tycker du om mig? tycker du inte om mig? borde vi göra detta? hur ska det bli om åttioen dagar när jag fyller år? tänk om jag blir elak?). Jag gillar egentligen storyn och det finns en hel del intressant i det hela, men det försvinner bort i alldeles för mycket oväsentligt. Men som film, där man kokat ner handlingen till det som behövs, tror jag det blir alldeles utmärkt.

För vem? 13 - 16 år

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Även om jag faktiskt kände att jag började bli mer nyfiken på att fortsätta läsa nånstans halvvägs in i boken, så håller jag helt med om att jag också tror att det här kommer att göra sig såååå mycket bättre på film. (Har inte vågat läsa din recension förrän jag själv hade läst klart, eftersom jag redan på din första mening anade en viss negativ ton)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viss negativ ton i första meningen...? Förstår inte alls hur du menar ;)
      Jag ska absolut se filmen! Fast förmodligen lite senare, hemma i egna soffan och tillsammans med Lisa.

      Radera
    2. Mysigt. Får se om det blir Beautiful bio eller Beautiful soffa för min del. Beror helt på om jag får med mig biosällskap.

      Radera
  3. Asså den vackra varelsen är lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha?! Och det måste ju vara någon mer, vem då?

      Radera