tisdag 30 maj 2017

A Conjuring of Light

Jag har väldigt svårt att komma in i den här boken. Alldeles i början är den OK där cliffhangern och all dramatisk action i avslutningen på bok 2 får en direkt fortsättning. Ondskan etablerar sig rejält i Röda London, och allting verkar vara rejält kört, för allt och alla. Men sen... sen händer ingenting? Ondskan ondskas och alla magiker, kungliga familjemedlemmar, präster och utländska dignitärer verkar mest bara... fjanta runt. Det är inte förrän någon kläcker den ljusa idén att det ska resas iväg med ett skepp över haven för att införskaffa praktiska Besegra-Ondskan-Ting på en svåråtkomlig flytande svart marknad som boken blir intressant att läsa igen.

Det som fascinerade mig mest med den här serien var världsbygget, med de fyra olika London i parallella världar. Men i den här boken utnyttjar Scwab inte detta utan låter nästan allt hända i Röda London-världen, vilket gör detta till en fantasyvärld vilken som helst, och en fantasy som dessutom allra mest handlar om relationer. Jag gillar karaktärerna, men spänningen mellan dem var intressant i bok två. Här tillfogas inget nytt, och jag blir less på ältandet av relationer mellan älskande par, mellan föräldrar och barn, mellan syskon och allt vad det är. Jag vill ha mer Avslöjande Av Stora Och Uråldriga Hemligheter, mer plot-twists, mer magi, mer... aha. Några grejer som anats genom böckerna är till exempel Kells och Lilas respektive ursprung (kniven med initialerna, glasögat...) och jag tänkte att det där skulle avslöjas och fördjupa storyn i denna tredje bok. Men... ja, det blev ett pffft. Och jag blev besviken.

Och det här, som verkligen är en SPOILERGREJ att skriva så läs inte! om du inte redan har läst hela trilogin:

Varför inte döpa om trilogin till Rhy dör? Alltså, hur många gånger kan killen dö? Han dör i första boken, men återvänder med hjälp av Kell och den där binda-ihop-spellen som är så viktig för bokens handling och brödernas relation. Ja, det är fint och spännande och bra. Men sen dör han igen, i slutet på bok två. Och så fortsätter han med det i början på bok tre. Om och om igen sjunker han ned i mörkret och allt försvinner. Alla gråter och nu är han död. Och igen. Och igen. Och sedan, en halv bok senare... igen. Jamen, hallå? Och inte bara han? Ojka gör också den här zombiegrejen. Det går banne mig inflation i det här NU DÖR JAG och till sist orkar jag inte ta några dödsfall på allvar. De kommer ju ändå snart tillbaka?

Slut på spoiler...

Jag blev alltså besviken, men inte helt så missnöjd som det låter när jag skriver ovan. Jag gillade resa-på-havet-grejen, och jag gillar fortfarande Lila, och blir helt fascinerad av Maris på flytande svarta marknaden. Så delar av boken var ändå OK. Jag hade nog lite för höga förväntningar.


Titel: A Conjuring of Light
Serie: Shades of Magic #3
Författare: V.E. Schwab
Utg år: 2017
Förlag: Titan Books
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar