söndag 24 maj 2020

The Collegium Chronicles 4: Redoubt

Fjärde boken om Mags och hans companion Dallen. Boken börjar ungefär i samma stil, med ungefär samma sysslor och utmaningar om dagarna, som i de tre första böckerna, och jag undrade lite varför jag fortsatte i serien. Dock hade tydligen författaren ledsnat lite på att skriva ut Mags dialektala "outbildade" tal, så nu har han tydligen snabbt lärt sig att prata ordentligt om det krävs, och jag som läsare slipper stora delar av den där apostrof-upphackade och ord-avkortade rotvälskan. Mycket skönt. Kirball-referaten har också lugnat ner sig, men vi får fortfarande följa med Mags ner på stan när han gör sina listiga förklädnader till olika personas och spionerar runt. Han hinner dock inte göra det så länge innan han helt plötsligt får ett slag i huvudet, och boken helt ändrar karaktär från ena sidan till nästa. Och blir så där vansinnigt Lackey-bra att jag inte kan släppa den ifrån mig...

Helt plötsligt är vi nämligen tillbaka i gruvan, och Mags är en gruvpojke som sliter i mörkret och svälten. Men med förnimmelser som stör honom - han har ont i benen, armarna och huvudet, och så kommer det märkliga ljud omkring honom. Snart förstår läsaren att Mags är nerdrogad, och att det är drömmar vi får ta del av. Han har blivit överfallen och kidnappad, och är inte bara nerdrogad utan har också tappat sitt "mindspeech" så hans companion/häst Dallen kan inte nå honom. Slaget mot huvudet och drogerna gör också att han har tappat minnet, och förs allt längre bort från Valdemar.

Riktigt spännande, alltså, och den här gillar jag lika mycket som första boken i serien.


Titel: Redoubt
Serie: The Collegium Chronicles #4
Författare: Mercedes Lackey
Utg år: 2012
Förlag: Daw
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar