måndag 3 juli 2017

Belle

Jag började med att lyssna på den här som ljudbok, men detta är den praktiska sorten som funkar både som ljudbok och e-bok hos Storytel så ganska raskt hade jag mest övergått till att mest läsa den som e-bokstext pga att det gick för långsamt med uppläsandet (och att jag inte är riktigt sams med Louise Raeder som uppläsare) och jag ville gå snabbare fram i läsningen av Belles och de andras öden och äventyr. Jag har inte läst något av Lesley Pearse innan men kommer alldeles säkert att göra det igen eftersom hon verkligen kan berätta en bra story och få en läsare att fastna. Perfekt för att komma ur lässvackor!

Det börjar lite för snyftigt för min smak, och jag var lite lätt skeptisk: Belle växer upp på en bordell i Seven Dials i London, men har ändå haft en skyddad uppväxt full med böcker och kärlek i Mogs stora kök. Mog är bordellens hushållerska, och har varit som mamma för Belle även om Belles riktiga mamma Annie också finns i hennes liv och är den som äger bordellen. Fram till när boken börjar och hon är sisådär sexton år gammal har Belle inte vetat vad det är som händer i övriga huset och inte heller vetat vad det är en hora gör, så det är ett ganska bryskt uppvaknande när hon 1. råkar ligga gömd under sängen inne hos Millie, en av de anställda, när hon betjänar en kund och 2. kunden inte är nöjd med vad han får utan stryper Millie till döds.

Nu är Belle vittne till ett mord, och det hinner inte gå många sidor förrän hon själv är kidnappad av mördaren (som dessutom har andra skumraskaffärer för sig och till råga på allt en stor näsa och köttiga läppar) som för ut henne ur landet och säljer henne till en bordell i Paris. Och så sätter det igång. Det är här jag tror att den stackars oskuldsfulla Belle ska bli räddad ur faran av någon modig typ, och börjar lägga ner läsandet. Men nejdå, istället sker det värsta (hon tvingas direkt att ta emot kunder på bordellen, den ene brutalare än den andre) men Belle överlever och går vidare, och lyckas dessutom hitta bra saker i livet. Det är detta som gör att jag gillar att läsa om henne: hon klarar sig vidare utan drömprinsar och fantastiska lösningar. I stället ger hon aldrig upp - hon ser efter vad hon har för möjligheter och jobbar med dem.

Och det är inte bara Belle vi får följa, utan även vad som händer med Mog och Annie som är kvar hemma i London, och människorna kring dem. Jag gillar dem, utom möjligen unge Jimmy som är lite väl rekorderligt reko för att vara trovärdig. Miljöerna gillar jag också! Det är London på 1910-talet, det är Paris, det är New Orleans med ångande värme, farliga bakgator, upplysta hus och musik som aldrig tystnar... Jag är på det hela taget glatt överraskad av den här boken!

Titel: Belle
Författare: Lesley Pearse
Originaltitel: Belle
Översättning: Yvonne Hjelm
Ljudbok - uppläsning: Louise Raeder
Utg år: 2012
Förlag: Damm förlag
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar