onsdag 27 juni 2018

The Spook's Apprentice

Jag läste de tre första böckerna i Väktarserien i takt med att de kom ut på svenska för tio år sedan: Väktarens lärling, Väktarens förbannelse och Väktarens hemlighet. Sedan blev det aldrig av att jag läste vidare, trots att jag tyckte mycket om dem och verkligen ville veta hur det gick för Tom, hans väktarmästare, Alice och framförallt Toms mamma som jag avslutade mitt bokutlåtande (detta var pre-blogg, men jag skrev ändå ett utlåtande om varje bok jag läste) om med "vem är hon? egentligen??"

Nu har jag tagit tag i Väktar-killarna igen - de finns ju att lyssna på i utmärkt uppläsning på engelska av Jamie Glover på Storytel. Perfekt, ju! Och jag tänkte det var lika bra att börja från början i serien, alltså har jag lyssnat på Spook's Apprentice. 

Och den är lika bra som jag minns den. Tow Ward, sjunde sonen till en sjunde son går i lära hos en Väktare, en "Spook" (gillar nog det engelska uttrycket bättre tror jag) och får av denne lära sig att bekämpa häxor, boggartar, gastar, demoner och annat elände som stör vanligt folk i deras liv. Det sparas inte på läskigheter, och redan Toms "antagningsprov" när han ska övernatta ensam i ett hemsökt hus är rejält ruggigt att få höra om. Och värre blir det, när Tom av misstag råkar mata Mor Malkin med blodkakor vid fullmåne så hon lätt kan bända isär järnstängerna som annars höll henne inlåst i en för-häxor-väldigt-rymningssäkra-jordkula.

Det jag hade glömt bort från min första läsning av boken är hur mycket Tom fortfarande återvänder hem till sin familj, hur han blir hotad av sin äldste bror som inte alls gillar att lillbrorsan drar hem odöda häxor till gårdsplan när han har en nyförlöst fru samt en bebis att ta hand om (jo, jag kan förstå honom), och hur man redan här i första boken börjar ana att Toms mamma är något mycket mer än bara en rådig bondfru.

Jag lyssnar vidare. Rapporter kommer.

Titel: Spook's Apprentice
Serie: The Wardstone Chronicles
Författare: Joseph Delaney
Ljudbok - uppläsning: Jamie Glover
Utg år: 2004 (originalet)
Förlag: The Bodley Head
Köp den till exempel här eller här, eller lyssna här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar