torsdag 6 september 2018

Murder of Crows (The Others)

Detta är andra boken i serien The Others av Anne Bishop. När jag läste första tyckte jag att världsbygget haltade en hel del (det här med att människor och dessa terra indigene, "the others" i alla tider levt jämsides men att de fortfarande verkar helt ovetande om hur "den andra sidan" funkar) - men jag tyckte ändå om att läsa eftersom Bishop har förmåga att skapa mys-stämning. Dessutom tyckte jag storyn var rätt svag men gillade ändå karaktärerna.

Nu märkte jag direkt när jag började läsa den här att det som skavde från början nu hade börjat skava för mycket. Jag blev också duktigt irriterad på hur samtliga invånare i den där courtyarden där the others bor liksom går man ur huse när huvudpersonen Meg hotas av någonting och Ska Beskydda Henne. Det kan handla om allt ifrån att hon får en otäck syn, att hotfulla personer närmar sig postkontoret där hon jobbar (men visar sig vara vanliga människor i mörka kläder, typ), att hon och Simon blir osams och höjer rösterna mot varandra eller att hon skrapar i foten i något möbelhörn och får en liten rispa på hälen. Det blir så överdrivet LARM LARM LARM för ungefär allt så det känns inte trovärdigt (ja, helt förutom det att Meg kan se framtiden när hon blöder och att de som kommer är hamnskiftare och allt det där men det köper jag ju eftersom jag vet att boken ska handla om sånt...).

Dessutom tyckte jag att huvudstoryn redan i första boken var rätt svag, och när jag nu ganska snart förstår att det är trådar från den som fortsätter i den här så tappar jag lässuget.
Dessutom skaver det mer och mer det här med att dessa blood prophets som Meg alltså tillhör framkallar sina profetior genom att skära sig själv (eller bli skurna av någon assistent) med rakblad, och hela självskadebeteendet satt i någon slags industri blir så himla osmaklig.

När det är så mycket som skaver och irriterar mig räcker det inte längre att Anne Bishop skriver så det känns som mys-stämning eller att vakt-vargen som ligger och Beskyddar Meg inne på postkontoret blir glad över att få hundkex fast han egentligen är en Farlig Terra Indigene-hamnskiftare. Nä, det räcker inte och jag ledsnade och lade ner boken och kommer inte att fortsätta med serien.


Titel: Murder of Crows
Serie: The Others
Författare: Anne Bishop
Utg år: 2014
Förlag: Roc
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar