måndag 7 september 2020

Sagan om Isfolket 19: Drakens tänder

Jag läser om hela Sagan om Isfolketoch den här gången bloggar jag om dem också. Ett kort inlägg om varje bok, och inläggen är fyllda av alla möjliga spoilers och avslöjanden eftersom jag skriver för de som liksom jag själv redan har läst och vill minnas tillbaka (kanske själva bli sugna på att också läsa om).


Det här är en av mina favoritböcker i serien, och en av dem jag mindes bäst från första gången jag läste dem. Det är nämligen nu Heike kommer med, han som är en av seriens viktigaste karaktärer och som är med i en hel rad av böcker framåt. Men än så länge sitter han i en bur. Och den som har satt honom där är hans far, Sölve Lind av Isfolket, som också är en minnesvärd karaktär bara för att han är så onyanserat ond. Han är en sån där lömskt drabbad, som likt Trond i en av de första böckerna först ser helt vanlig ut men som sedan upptäcker och släpper fram sin ondska och sina övernaturliga krafter och då blir ögonen alltmer gula. 
Sölve är nu ute i Europa och bär sig illa åt på ett antal olika vis. En familj är nedlåtande mot honom, och då hämnas han genom att (genom "trolldom") locka till sig dottern, ligga med henne och sedan strunta i henne när hon blir gravid. Hon dör vid förlossningen, och eftersom det är så tydligt vem som är Heikes far (ögonfärgen...) så får helt enkelt Sölve ta hand om sin son som är en av isfolkets "drabbade" med hiskeligt utseende. Han sätter honom i bur och drar vidare. Och där får alltså Heike sitta i flera år, utan att någonsin få lära sig gå eller tala eller bli tvättad eller få ordentligt med mat, Sölve misshandlar honom dessutom regelbundet. Men! De kommer till en avlägsen bergsby i östra Europa, typ Slovenien tror jag, och där kommer snällsnälla Elena att träffa och befria Heike, och Sölve får sitt straff, trolldomskunnig eller ej.

För övrigt får vi veta att Ulvhedin nu går hädan, typ 98 år gammal eller nåt sånt, och att han gör det i ett fylleslag tillsammans med Ingrid. Alla är helt överens om att han dött lycklig och på ett passande vis.

Titel: Drakens tänder
Serie: Sagan om Isfolket #19
Författare: Margit Sandemo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar