fredag 14 december 2012

Bokbloggsjerka 14 - 17 dec - läser just idag

Den här veckan frågar Annika i sin jerka något snabbt och lätt:

Vi tar en enkel fråga så här sista gången innan juluppehållet: Vad läser du just i dag?

Och det är lite av varje. I morse påbörjade jag precis Divergent av Veronica Roth men jag har bara läst första sidan ungefär än, så jag kan varken säga bu eller bä om den. Men jag ser fram mot helgen...

Och så håller jag på att läsa en slags reportagebok om löpning, Born to run: jakten på löpningens själ av Christopher McDougall. Den läser man inte i ett sträck utan lite då och då för att få välbehövd inspiration till löpningen. Det är lite si och så med den inspirationen så här års med mörker och läskig kyla och snö och halt och tusen undanflykter för att inte behöva ge mig ut, så allt som hjälper mig med det behövs.

När jag springer lyssnar jag på böcker i telefonen. Just nu är det Det mörka tornet 4: Magiker och glas av Stephen King. Det är 29 timmars lyssning så jag lär inte bli färdig med den förrän ljuset återvänt och vi skriver 2013. Inläsare är Torsten Wahlund, och oj vilken trevlig röst han har. Passar perfekt till framförallt Rolands repliker.

Sen har jag ett par böcker på jobbet som jag läser på raster och så: Millan av Pia Hagmar, en ny hästbokserie som vänder sig till tonåringar, och så Sub Rosa detektiverna: Den siste tsarens hemlighet, en ny serie för barn av Veronica von Schenck som jag inte har läst något av förut. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den än - det är väldigt mycket text för att vara riktad till 10-12-åringar.

Sist men inte minst läser jag högt varje kväll för barnen ur Fablehaven - Aftonstjärnans hämnd av Brandon Mull. Vi är inne på de sista skälvande sidorna av den.

Böcker är kul.

18 kommentarer:

  1. Oj...du hade mycket på gång! har inte läst någon av böckerna du nämner.

    SvaraRadera
  2. Born to run står på min önskelista, känner att jag också skulle behöva lite inspiration. Det är så lätt att bara sitta i soffan och blogga hela dagarna medan snön faller. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, då behöver man läsa om några som har löpning som livsstil.

      Radera
  3. Inte så kul att gå ut i mörker och kyla, nej. Men skönt när man kommer in igen!

    SvaraRadera
  4. Divergent har jag precis fått hem och Born to Run önskar jag mig i julklapp! :)

    SvaraRadera
  5. Det mörka tornet är ju en riktig höjdarserie :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - fast jag tror att den passar bäst som pappersbok. Det där att King byter typsnitt och leker mycket med nya stycken och parenteser när folk har lite inre monologer och sånt - det försvinner helt i det talade formatet.

      Radera
  6. Åh vilken härlig blandning av böcker du läser :) 50 shades hade jag inte tänkt läsa men fick låna den av svägerskan så blev ju tvungen ge den en chans då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, hade jag fått den så hade jag också läst den. Men nu tänker jag vänta tills det inte är kö på den på biblioteket längre och så läsa den då i stället.

      Radera
  7. Jag skulle också behöva en inspirerande bok om löpning. Synd att tröskeln till att komma ut blir så mycket högre under vintern.

    Och ja - böcker är kul! :)

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Jag har bara läst två kapitel än och hittills har det varit mycket häst, men man anar att Millan själv har det jobbigt hemma och jag tror det kan bli riktigt bra. Fast det kan vara besvärligt med de där böckerna som är både bra tonårsbok och bra hästbok - den kan vara svår att sätta i händerna på rätt person. För hästboksläsarna blir det för mycket tonårsliv - för tonårsläsarna blir det för mycket häst.

      Radera