tisdag 13 september 2016

Mjau fantasy: Ut i det vilda (Warriors 1)

Jag lockades av idén till den här bokserien: katterna. De vilda katterna i skogen som jagade smådjur till middag och krigade med varandra om revir, de tama katterna hos människorna som de vilda katterna såg ned på och föraktade som mjukisar. Kattiga intriger och äventyr, och så i en serie som hade fått ett antal sidor och wikis ute på nätet där (unga?) läsare skrev om Warriors-världen, klanerna, karaktärerna och alltihop. Men samtidigt hade jag en gnagande oro att det hela lätt kunde kännas lite fånigt - jag kunde till exempel aldrig förlika mig med de modiga muskrigarna och andra smådjuren i den långa fantasyserien Redwall.

Och tyvärr fick jag Redwall-känsla ganska omgående. Det blir bara för mycket för min medelålders själ att läsa om katter som pratar med varandra, intrigerar och har religioner på människovis... samtidigt som jag kan se hur det här kan tilltala yngre läsare, särskilt kattälskare och/eller fantasyläsare. Jag är helt enkelt i bara så fel målgrupp!

Vi har här tamkissen (som de vilda katterna kallar dem) Rost som går i villaträdgården och längtar ut till skogen och det vilda livet, längtar efter starkare dofter och smaken av död, läcker mus. Han hamnar i slagsmål med en vild katt, och gör så bra ifrån sig att de vilda katterna frågar honom om han inte vill flytta ut till dem. Det vill han, så han rymmer från matskål, halsband och trygghet för att raskt bli inblandad i de kattliga striderna mellan Åskklanen, Flodklanen och Skuggklanen.

Det är strikta rangordningar inom klanerna, med ledare (en hona som heter Blåstjärna för Åskklanen), ledarens högra hand, förstakrigaren, mentorer och lärlingar. Och så finns det hemligheter, svek och förräderi, och det blir en ganska komplicerad historia av det hela. Än mer komplicerat blir det av alla dessa namn. Det vimlar av namn, de flesta i någon slags kombination med -tass eller -svans, som Svartttass, Rödsvans osv, och jag blandar ihop dem hela tiden. Huvudkaraktären byter dessutom namn till Eldtass ganska omgående, och så byter katteländena dessutom namn när de blir krigare. Undras om inte barnen kan bli lätt förvirrade av alla dessa namn? (eller så kanske det är himla kul, det där, och anledningen till att skapa alla de där webbsidorna där namn med klantillhörighet får redas ut...?)

Det är action, strider men också vänskap och att slicka varandras pälsar. De talar, katterna, men ofta står det i dialogen att replikerna jamas, morras eller mjauas fram ("Det gjorde du bra!" mjauade Gråtass till Eldtass) och jag kan inte låta bli att se tio katter framför mig som mjauar loss i någon dramatisk dialog, och jag kan inte låta bli att tycka det blir fånigt. Men, som sagt, jag tror att den här kan gillas av många och jag ska bokprata om den för barnen så mycket jag orkar, på ett krigiskt dramatiskt vis utan minsta mjau, kurr eller pip.



Titel: Ut i det vilda
Serie: Warriors #1
Författare: Erin Hunter
Originaltitel: Into the Wild
Översättning: Lena Olsson
Utg år: 2016
Förlag: Bokfabriken
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-12 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar