torsdag 29 september 2016

När barnen själva får tipsa om böcker

Jag har ganska nyligen startat ett biblioteksråd i skolbiblioteket där jag jobbar. Förr har jag provat andra sorters biblioteksråd, sådana med representanter från varje klass och regelbundna möten på lektionstid. Men den här gången består biblioteksrådet bara av frivilliga elever, och bara från årskurs sex. (när de sedan slutar sexan får nästa årskull elever ta över) Och detta biblioteksråd träffas bara på rasterna.

Jag har alltså gjort det ganska lätt för mig själv - biblioteksrådet består förstås av det gäng elever som redan hängde i biblioteket på rasterna sedan innan. Men nu får de göra egna saker i bibblan (och hjälpa mig med att sätta ut böcker om de vill)(det vill de ganska ofta)(mvh /kan-dra-mig-tillbaka-från-jobbet-snart). Biblioteksrelaterat pyssel, tävlingar, utställningar och sånt, och de är otroligt entusiastiska. De vill göra allt!



Så det jag gjorde igår var att låta dem själva välja bra böcker de läst och sätta på en boksnurra, med en post-it-lapp på varje bok där de kort skrev varför den var bra. Och biblioteksrådet hänger inte bara i biblioteket på rasterna - de läser massor av böcker också. De hade många böcker de ville tipsa om! Många av deras favoriter var utlånade för tillfället, så listan jag nu satte ihop på några av deras tips saknar många titlar. Men den kan vara ganska kul att läsa ändå? Här är en del av det eleverna själva vill tipsa om:

Men finns ändå av Petter Lidbeck
Glasbarnen av Kristina Ohlsson
Lik på Stadavik av Petrus Dahlin
Flickan utan minne av Petter Lidbeck
Polyhymnias guld av Martin Widmark
Vildhäxa-serien av Lene Kaaberböl
Sigge-böckerna av Lin Hallberg
Nikkis dagbok-böckerna av Rachel Renée Russell
Modemysteriet av Martin Widmark
Älvböckerna av Daisy Meadows
Narniaböckerna av C.S. Lewis
7 sorters kakor - receptbok
Noaböckerna av Kirsten Ahlburg
Mia & Metteböckerna av Jörn Jensen
Klass 1b-böckerna av Helena Bross
Vems katt, och Solgatan 1-böckerna av Helena Bross
Demondeckarna av Johan Sjöberg
Happy av Lin Hallberg
Tarzan och jag av Pia Hagmar
Heartlandböckerna av Lauren Brooke
Spiderwickserien av Holly Black
Rida på Golden av Ingrid Frimansson
Märtaböckerna av Erika Eklund Wilson
PAX-serien av Åsa Larsson & Ingela Korsell
Skola i skräck av Thomas Halling
Månfågel av Ingelin Angerborn
Kusinerna Karlssonböckerna av Katarina Mazetti
Zäta och sjukhusets hemlighet av Elsie Petrén
David och Larissa-böckerna av Martin Widmark
Dalslandsdeckarna av Pia Hagmar
Femböckerna av Enid Blyton




2 kommentarer:

  1. Biblioteksråd på just det sättet är en av de roligaste sakerna med skolbibliotekariejobbet. Tyvärr blir det ofta "några måste vara med"-råd och då blir det bara tråkigt.

    kul idé med microrecensioner på post-its. Kommer så klart stjäla den. :-)

    /Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stjäl du! :)
      Och visst är det trist med de påtvingade biblioteksrådsmötena, där oengagerade elever lämnar fram klassens samlade inköpsförslag på böcker till biblioteket (mer manga, fler Dagbok för alla mina fans och fler Siggeböcker...). Det går ju att göra en del med dem också, men det kommer liksom inte från hjärtat som det gör från dem som själva gärna vill vara i ett biblioteksråd.

      Radera