söndag 4 september 2016

Kråkor, Heechees och ett mirakel

Jag följde med dottern till SF-bokhandeln när hon kände att okejrå, hon skulle väl köpa den där Cursed Child trots allt (det ligger en längre diskussion bakom det där jag inte ger mig in på här och nu men har med HP-fanfictionvärlden att göra). När det gäller att följa med till SF-bokhandeln är jag aldrig svårövertalad, det kan sägas.

Och när jag ändå var där var det väl lika bra att jag köpte någon bok, jag med? Eller tre?? Helt försvarbart, tycker jag.

Armada av Ernest Cline känns som en absolut måste-äga-och-läsa-snart-bok, dels för att jag tyckte mycket om hans Ready Player One, dels för att jag satte sagda bok i händerna på min sjuttonårige son som är av typen Läser-Nästan-Aldrig-Böcker, och han 1. Läste hela på ganska kort tid, samt 2. Tyckte väldigt mycket om den. Det här är ett mindre mirakel, så givetvis ska Armada finnas till hands här hemma ifall det där lässuget hos sonen vill ha en uppföljning.

Six of Crows, Leigh Bardugos nya efter Grishatrilogin,har jag varit nyfiken på ett tag, så kändes också rätt självklar att köpa.

Det jag är nyfiken på nu är om någon av er känner till boken till vänster, Gateway av Frederik Pohl. Jag har läst den, eller rättare sagt hela Heechee-saga som börjar med den här, men det var lääänge sen,  skulle tro sisådär i början på 90-talet. Jag har funderat på den av och till genom åren, och minns hela serien som mycket bra. Väl inne på SF-bokhandeln kom jag på att jag ville hitta den - men jag mindes vare sig vad serien eller författaren hette, bara något mycket lummigt om att det handlade om Venus och rester av en gammal försvunnen civilisation som fanns där, att människorna letade efter artefakter efter denna civilisation och att det var livsfarligt att göra det. Dessa mycket knapphändiga hågkomster drog jag för de två tjejerna i kassan på SF-bokhandeln - men de inte bara lyckades hitta författaren och bokserien utan hade dessutom första boken i serien inne. Klart jag köpte! Nu ska jag läsa om och se om den är lika bra som jag mindes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar