onsdag 4 oktober 2017

All About Jeeves & Jeeves Takes Charge

Det har aldrig blivit av att jag har läst någon av P.G. Wodehouses alla noveller och böcker om Jeeves (och hans arbetsgivare Wooster) men jag har tänkt göra det så många gånger. Nu hittade jag några av novellerna i ljudboksformat på Storytel, upplästa av Edward Duke. Jag tyckte väldigt mycket om dem, och tänker att jag ska på jakt efter fler (att lyssna eller läsa som pappersbok vilket det nu blir).

Jeeves är alltså betjänt (eller valet) åt den unge, rike och lätt förvirrade Bertie Wooster. Jeeves är aldrig förvirrad. Han gör aldrig fel, talar alltid korrekt, har mycket bestämda åsikter om vad Wooster ska ta på sig och inte ta på sig, och han brukar alltid få som han vill i slutändan. Jeeves går heller inte som vanliga människor, han glider eller flyter liksom in och ut ur rum. Dessutom löser han alla problem Wooster alltid tycks råka i, oftast med en eller annan rik, äldre och irriterad släkting inblandad.

Just Jeeves Takes Charge råkar vara berättelsen om hur Wooster anställer Jeeves. Wooster har en dålig morgon, har precis avskedat sin förre betjänt och har till råga på allt världens baksmälla. In glider Jeeves, ditskickad av någon tjänstefolksförmedling, kastar en blick på Wooster och ordinerar raskt en av sina egna dekokter. (typ ägg, chili och lite annat kul) Wooster dricker, känner sig genast bättre och anställer Jeeves på stubben. Sedan avskedar han honom lika raskt någon dag senare när Jeeves höjt ett anklagande ögonbryn i fråga om kostymval (vill jag minnas), men återanställer honom i slutet av berättelsen när Jeeves räddat Wooster från den obligatoriska släktingen. Tror det handlar om aunt Agatha här, men ärligt talat har jag redan blandat ihop de fyra olika Jeeves-berättelserna jag hört...

En av de andra novellerna som var med på den här ljudboksläsningen (titlarna på alla står inte med, så har glömt vad den hette) handlar om hur Wooster en morgon tycker livet är tomt och trist och aviserar att han nog tänker sig att skaffa familj och barn för då blir nog allt bättre. "Yes sir, very good sir" svarar Jeeves precis som vanligt, varpå herre och betjänt kör iväg på det som skulle blivit en biltur på landet men som efter några timmar har utvecklats till att Wooster står inför en hel flickskola och förväntas hålla en intressant föreläsning om något, vad som helst, som är lärorikt för de små flickorna. Hur? Varför? Jo, Jeeves, som stannar bilen när de ser en liten flicka stå vid vägkanten och slicka på en kladdig godisklubba, och som med lite puffande och väl valda ord snart har manövrerat in Wooster till den där omöjliga situationen i flickskolan. Efter en pinsam flykt talar inte Wooster så mycket mer om fru och familjebildande. Bra, tycker Jeeves, eftersom "when the wife enters the front door, the valet goes out at the back" tydligen. Som sagt - han får alltid som han vill i slutändan.

Efter fyra genomlyssnade noveller är jag för tillfället ganska nöjd och mätt på Jeeves och Wooster-humor. Men jag kommer att återvända fler gånger för att le åt höjda ögonbryn, fåniga etikettsregler och framför allt Wodehouses språk.

Jag, som är dålig på sånt, har ju inte heller vetat att det finns en tv-serie som heter Jeeves and Wooster, där Stephen Fry spelar Jeeves. Den bara måste jag ju leta upp och se!


Titel: All About Jeeves & Jeeves Takes Charge
Författare: P.G. Wodehouse
Ljudbok - uppläsning: Edward Duke
Utg år: (ljudboken) 2015
Förlag: (ljudboken) Authors Republic
Här hittar du den



2 kommentarer:

  1. Nästan ännu bättre i den där TV-serien är Hugh Laurie som Wooster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu kollat på två avsnitt av den, och håller faktiskt med dig: älskar Hugh Lauries ansiktsuttryck, och han är väldigt bra som Wooster. Stephen Fry är min favoritröst, men han ÄR inte riktigt Jeeves som jag tänkte mig honom.

      Radera