tisdag 31 oktober 2017

Himmelsberg - ny skräckserie från P3


För något år sedan gick jag en mörk kväll på landsvägen som går utmed Hyby kyrka och lyssnade på sista avsnittet av De dödas röster. Jag är inte mörkrädd (nuförtiden), och tror inte på mycket av spöken och andra övernaturligheter... men den podden höll ärligt talat på att skrämma skiten ur mig där och då. bra! (och har du ännu inte lyssnat på den så bara se till att göra det, NU, exempelvis HÄR)(om du inte är mörkrädd av dig...)

Nu finns det en ny skräckserie på P3 serie, en podd i 8 avsnitt som heter Himmelsberg. Jag har (alltför) raskt lyssnat mig igenom dem, och det enda jag har att invända är att avsnitten är så väldigt korta (12-15 min de flesta av dem) och att det roliga tar slut alltför fort. Jag ville ha mer!

I Himmelsberg får vi lyssna på tre ungdomar på gymnasiet Himmelsberg som ska göra en podd som ett fördjupningsarbete "för att få bättre betyg och göra lärarna glada" typ. Ivrigt påhejade av skolans rektor (spelas av Johan Ehn) som förstås vill lyfta Himmelsberg som bästa skolan och främja "Himmelsbergsandan" vill de i podden fördjupa sig i själva skolans historia. Den har nämligen inte alltid varit skola utan var förr en del av universitetet.

Ju mer de rotar i vad byggnaderna användes till förr (hyfsat oetiska experiment), desto mer baxnar de (men... fick man verkligen göra så där? Snacka om övergrepp?). Men det är inte bara vedervärdig kvinnohistoria som avslöjas - det verkar som att minnen från det som hänt stannat kvar i väggarna på skolan. Det händer oförklarliga saker. Och... det spelas in oförklarliga ljud och störningar på poddavsnitten.

De där störningarna får vi också lyssna på (och hur kan elektriska störningar vara så otäcka?), och vi får lyssna på när Fanna, Victor och Miranda gnabbas, fnissar, spelar in, blir osams, och så på telefonsamtal och intervjuer. Precis som i De dödas röster låter alla dialoger helt autentiska och det känns som att det är på riktigt. 

Jag gillade alltså, mycket. Men hade velat ha längre avsnitt och lite mer fördjupning, känner mig nästan snopen när sista avsnittet är färdiglyssnat. Jaha? Va? Men...??

Här hittar du alla avsnitten av Himmelsberg. 

Och här är en kort trailer:


7 kommentarer:

  1. Hu, vad läskigt. Det här får jag nog hoppa över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske skulle testa P3-serien Darknet i stället? Det är vad jag förstår bara "deckare" eller thriller. Dramatisering som De dödas röster men utan skräckinslaget. Om du vill prova grejen, liksom?

      Radera
    2. Ja, det låter "säkrare". Tack för tips :)

      Radera
  2. Sträcklyssnade på alla avsnitt en kväll under helgen! Vill också ha mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick så snabbt, så snabbt. Varje avsnitt tog slut innan det hade börjat, kändes det som.

      Radera
  3. Såså bra! Men precis Jaha? Va?? Men ..? För mig också. Lyssnar på Darknet nu! Gillar mycket. Så mycket intressant en får lära sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska också lyssna på Darknet snart, har den i lyssningslistan :)

      Radera