tisdag 21 augusti 2018

The Dagger and the Coin bok 3, 4 och 5

Hej bloggen, och hej semesterläsninghögen som ligger och tittar på mig med förebrående blick. Högen som består av fortsättningsböcker på fantasyserier som alltså är det jag ägnat min semester åt. Eller, ja, den tiden som jag faktiskt läste och inte satt och glodde rakt ut på något vatten eller så. Eller ner i min telefon (till exempel presenterades Puzzledom för mig av dottern... illa gjort). Och hur rafflande är det egentligen att vare sig skriva om eller läsa om bok 3, 4 och 5 i en fantasyserie på engelska som mig veterligt aldrig kommer att ges ut på svenska?? Nä? Nä. Så jag gör det enda raka i den här situationen och slår ihop de tre flugorna till en inläggssmäll:

The Tyrant's Law
The Widow's House
The Spider's War


Det handlar alltså om serien The Dagger and the Coin som jag skrev om bok 1 (The Dragon's Path) här och bok 2 (The King's Blood) här
Spoilervarning, förstås. Läs inte vidare om du tänker läsa bok 1 och 2.

Hela serien är sammantaget alldeles för lång med många rätt stillastående partier, och jag tycker inte alls om hur den slutar. Ändå läste jag alla fem böckerna eftersom jag tyckte om att läsa om de olika karaktärerna - främst Cithrin, Marcus och Geder. Och på några ställen glimrade böckerna till och blev verkligt bra fantasy:


  • Till exempel när det faktiskt kom med en drake i storyn. De där drakarna regerade ju för länge, länge sedan och är mer myt och saga men resterna av deras civilisation styr fortfarande Dagger-and-Coin-världen. Och här vaknar nu en drake, som dock går in i en djup depression när den inser att dess värld sedan länge är borta. Alla den kände, alla vänner, alla släktingar, alla fiender, dess älskade, alla alla alla är borta. Klart att draken ifråga börjar med att supa skallen i bitar då? Klart den gör. Sedan puttrar den mest runt och är bitter och överlägsen, men alla ställen där den är med i storyn är bra ställen.
  • När Cithrin uppfinner fantasyvärldens motsvarighet till sedlar. Jodå.
  • När spindelsektens avhoppade präst inser sanningen om den där spindelguden och hur hela religionen kring den uppkom... det blir ytterligare en karaktär som får en livskris. 
  • När Marcus träffar sin f.d. närmaste man Yardem Hane efter att denne sålt Marcus som slav och tagit över hans kompani? Det har gått ett antal månader, Marcus har varit på äventyr i djungeln och bergen (tänk Indiana Jones-ish) och bondat med en spindel-präst, men hela tiden gått och bittrat sig över att "när jag träffar på Yardem Hane... då!". Och så träffas de. Och dialogen....?!
  • På alla sätt vedervärdige tyrannen Geder hamnar mitt i en förlossning som håller på att gå åt skogen. Alltså. Han har precis gett order om att hundratals barn ska offras i kriget - men det här barnet och den här mamman ska räddas. Till vilket pris som helst.
  • Hur en drake hanterar det här med att få drak-harpuner urdragna ur kroppen och vingarna. (ja, ja, draken igen, men den är bäst i serien och med på alldeles för få ställen) 
Avslutad serie, check!

Titel: The Tyrant's Law + The Widow's House + The Spider's War
Serie: The Dagger and the Coin #3 #4 #5
Författare: Daniel Abraham
Utg år: 2013, 2014, 2016
Förlag: Orbit


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar