måndag 21 januari 2019

His Majesty’s Dragon

Det här är ännu en av alla de serier jag kommit halvvägs i och aldrig avslutat fast jag egentligen tyckte väldigt mycket om den. Förra gången jag läste om Temeraire läste jag dem allteftersom de gavs ut på svenska, men kom inte längre än tredje eller kanske fjärde boken. Men eftersom jag tyckte mycket om dem har jag länge tänkt att jag ska ta tag i att läsa färdigt hela serien. Den blev till sist nio böcker lång (fast de sista fyra har aldrig översatts till svenska).

Nu ska det bli av, men jag tänkte göra det ordentligt så jag läser om de första böckerna i serien så jag har alla karaktärer och händelser i minnet när jag drar vidare i serien. Alltså backar jag till...

... inledningen på alltihop där en viss Will Laurence, kapten i engelska flottan, kapar ett franskt fartyg där det i lastrummet finns ett drakägg. Vi har alltså hamnat mitt i napoleonkrigen på 1800-talet, med det lilla tillägget att det finns drakar, och att drakarna utgör ländernas flygvapen, och ett drakägg är värt en förmögenhet. Dock är ägget redan på väg att kläckas (det franska fartyget har blivit kraftigt försenat) och det är inte så himla bra. Dels är det inte säkert att en drake är värd lika mycket som det okläckta drakägget, dels är det så att när en drake kläcks så ska den direkt tämjas genom att lägga en "sele" på den, och den som gör det är för alltid bunden till draken som dess vårdare, kapten, livskamrat... och varken Laurence eller någon i hans besättning är intresserade av få sitt liv så totalt förändrat. De drar lott om saken, och det är den mest höjdrädde killen på hela båten som får nitlotten att vara den som selar på draken när den kläcks.

Men när då Temeraire kommer ut ur sitt ägg så struntar han fullständigt i höjdrädde killen som står och säger saker som "snäll drake, fin drake" och trampar direkt fram till kapten Laurence och väljer honom. Och så var det med det. Laurence får lämna sitt skepp till någon annan, lämna flottan och gå över till flygvapnet, bli gjord arvlös av sin far (för flygvapnet är verkligen ingen fin karriär, tydligen), bli fimpad av sin fiancée, lämna allt och dra till Skottland tillsammans med en snabbt växande drakyngling för att de ska lära sig att flyga i formation tillsammans med andra drakar.

Och jag älskar den här boken. Jag hade glömt hur mycket jag älskar den här boken, men kommer snabbt ihåg när jag läser. Det är just det här med hur snabbt allt det som betydde allt för Laurence inte längre är så viktigt nu när han har Temeraire. Hur deras förhållande växer fram och hur de blir viktigast i världen för varandra. Det är så fint och jag tycker så mycket om det. Och Temeraire är min absoluta favorit-drake - han vill lära sig så mycket, han är så smart, han älskar när Laurence läser böcker för honom och han kommer med kloka kommentarer och åsikter.

Jag är så glad att jag började från början av serien, för här finns så många intressanta karaktärer, både drakar och människor, som jag hade glömt bort. Nu fick jag lära känna dem igen, och nu ska jag, Temeraire och kapten Laurence åka till Kina i bok 2: Throne of Jade. 

Titel: His Majesty's Dragon
Serie: Temeraire #1
Författare: Naomi Novik
Utg år: 2006
Förlag: Del Rey
Köp den till exempel här eller här

6 kommentarer:

  1. Åh, den här serien är jag också så himla sugen på att göra en omläsning på! Jag kom precis som du av mig i bok 4 någonstans. Kul att den höll för en omläsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den gjorde den verkligen, och nu när jag läste på engelska (minns inte hur mycket det kom fram när jag läste svenska översättningen) märkte jag hur bra tidsmiljön och språket är. Han är ju verkligen överklass, Laurence, och jag älskar vissa korthuggna kommentarer eller svar han ger ibland.

      Radera
  2. Jag hade samma upplevelse med den serien - jättebra böcker, ändå slutade jag läsa halvvägs. Problemet för min del var väl att eftersom det tog ett tag mellan att böckerna kom ut hann jag glömma vad det var som pågick och vilka alla var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog precis det som gjorde att jag inte heller läste vidare då - det är många namn på många drakar och deras människor att hålla reda på och är lite trögt att komma in i om det går ett år eller mer mellan läsningen av de olika delarna. Så jag hoppas verkligen jag flyter på med läsningen här nu och kommer till seriens slut!

      Radera
  3. Jag har precis påbörjat läsningen av denna bok (på svenska). Haft den som hyllvärmare i några år och började läsa den i går, den 21 januari. Kul att veta att serien är läsvärd! :D Då har jag mycket att se fram emot. Har bok två i hyllan oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar! Jag har precis satt igång läsningen av andra boken :)

      Radera