söndag 20 januari 2019

Arrow's Flight

Jag ska inte bli särskilt mångordig om denna andra del i trilogin Heralds of Valdemar av Mercedes Lackey. Precis som jag skrev om första boken, Arrows of the Queen, så märks det att det här är alldeles i början av Lackeys författarkarriär, även om hon börjar släppa beskrivningarna från första boken och få upp ångan lite. Jag har fortfarande tålamod, eftersom jag vet att hennes berättarkonst levlar upp betydligt snart. Men... jag var rätt trött på ett par ställen i den här, det var jag.

Nu är Talia nästan färdig Herald - hon ska bara ut på sin 1,5 års praktik först, tillsammans med en mentor-Herald som heter Kris och är vacker och gillar att förklara allt för Talia så som varande Mycket Vis Och Erfaren Herald Med Flera Års Försprång Av Action. Och Talia ska använda sin magiska gåva (de flesta Heralds har någon typ av magisk förmåga - t ex har Kris Farseeing men den använder han fan inte ofta i den här boken för då hade de kunnat undvika typ alla problem) Empati vilket ungefär innebär att hon kan både känna av andra människors känslor och påverka andra människor att känna på olika sätt.

Men. I första boken var allt frid och fröjd och Talias utbildning gick i en rasande fart, och hon verkade kunna allt hon tog sig för, inklusive den där empatiska förmågan hon bara så där kunde hjälpa alla med, från drottningens velande i politiska frågor till djupt deprimerade brännskadepatienter i traumatisk chock. Lite för fort, visar det sig nu. För hon kan tydligen inte hantera sin förmåga på riktigt, från grunden eller vad man ska säga, för nu när hon kommer under riktig press så håller hon på att bli galen.

Så oh-så-duktige-och-erfarne Kris får agera lite av en körskollärare som möter den som lärt sig köra bil på egen hand och kan köra rätt bra... men inte på rätt sätt, liksom. Glöm allt du lärt dig - nu börjar vi om från början.

Så bra då att de två blir insnöade i en stuga mitt ute i vildmarken. Länge, länge får vi läsa om dem där, och om snöskottning. Och mer snöskottning. Och, som sagt, jag blev lite trött. Dessutom verkar det vara en kärlekstriangel på ingående, och sådana är jag aldrig särskilt upphetsad att få läsa om. Men - jag läser vidare sista boken ändå.

Titel: Arrow's Flight
Serie: Heralds of Valdemar #2
Författare: Mercedes Lackey
Utg år: 1987
Förlag: Daw
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar