måndag 13 april 2020

Blynätter

För länge sedan fanns det Själagjutare med mäktig magi. Denna magi kunde de lägga in i olika ting, reliker, som sedan hade magisk kraft, men viktigare: de lät landets makthavare utnyttja magin för att styra landet. Tills de ledsnade på det och bestämde sig för att ta makten själva. Då blev det krig - och själagjutarna förlorade, och blev förintade. Nu, i den här bokens nu, var det länge sedan det fanns några själagjutare - men sakerna de besvärjde, relikerna, finns kvar och relikernas kraft kan användas. Och det gör man - relikkraft används till att driva maskiner men även till exempelvis domare för att avslöja lögner. Och så kan man använda relikkraft till flygande motorcyklar. Och det gillar jag.

Tänk dig nu allt detta - på Norrlandskusten? Med sågverken, ungefär för hundra år sen eller så? Med en gryende arbetarrörelse som mumlar om bättre löner, bättre arbetsvillkor, bättre bostäder och bättre allting annars kanske vi reser oss och strejkar? Med rövarband i Skuleskogen, och med ett Berg (Skuleberget väl, fast jag tror aldrig det står) som är så dominerande att det har blivit en gudom i en egen religion? Med en både öppen och dold handel kring de där relikerna som själagjutarna lämnade efter sig? Ja, då har du ungefär kärnan i Blynätter. 

Det tog ett bra tag för mig att komma in i allt detta, att reda ut de här relikerna som kan "tämjas" och bör tämjas om de ska byta ägare för att inte få för sig saker. Men jag gillar när jag får tänka själv, lista ut saker själv, vara med när jag läser för att förstå. Likaså tog det ett tag för mig att förstå hur huvudpersonerna passade in i allt detta och med varandra: Vi har Finn, som är reliktämjare och har levt med och jobbat för rövare sedan han var barn tror jag (det är fortfarande lite oklart där) - han har i alla fall suttit inne på olika anstalter i omgångar, och han är fullständigt opålitlig och försvinner ofta iväg på egna äventyr där han ska vinna pengar (insatsen kan han mycket väl ha snott från sin bästa vän). Finn lever med Elsa som är den av de två som nog bestämmer och har koll. Och så har vi två domare: Jeroen och Unni. Dessa har en stor och hemlig plan, för vilken de kommer att behöva Finn. Fast först måste de kolla in honom, och hur det egentligen står till med hans reliktämjarkraft. Ett bra sätt att kolla in det är förstås att tävla i flygande motorcykel-tävlingen som livsfarligt nog går av stapeln en av årets mörkaste nätter.

Komplicerat - ja. Bra - ja. Originellt - ja, väldigt. Spännande miljö - jamen ja! Hallå, jag har ju läst alla Bricken-böckerna - här har vi samma miljö fast med magi? What could possibly go wrong?? Magisystem - ytterst förvirrande men det ger sig efterhand. Slutet - oj! Bäddar för lovande fortsättning!


Titel: Blynätter
Serie: Metallsviten #1
Författare: Anna Jakobsson Lund
Utg år: 2019
Förlag: Annorlunda förlag
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar