söndag 12 april 2020

Witchmark

Den här boken vill mycket, och innehåller mycket, och många detaljer och trådar och grejer. Det tog ett tag för mig att komma in i den och förstå hur världen och huvudpersonen funkade - sen gillade jag den rätt bra. Problemet är bara att jag sen inte bloggade om den direkt när jag läst utan det har gått några veckor - och jag har redan glömt massvis av detaljer och har fått läsa recensioner på Goodreads för att komma ihåg, och då är det inte ett jättebra betyg för boken ändå.

Utan att alltså gå djupare in på storyn och dess detaljer så har vi här en värld, eller en stad (Kingston) som mycket påminner om England och London ungefär på 1920-talet. Det har precis utkämpats ett krig, det lyssnas på radio som huvudsaklig nyhets- och nöjeskälla, och det cyklas sanslöst mycket. Magi finns, men det är bara vissa som får ha och utöva den: de rika och mäktiga. De som är magiker av dessa är vädermagiker vilket är det viktigaste och finaste man kan vara. Andra människor som har magi, som till exempel healing, döms som häxor och spärras in på särskilda mentalsjukhus. Undantag: om de är födda i en rik familj så kan deras magi användas som "batteri" för den oh-så-mycket-viktigare-vädermagin.
Huvudpersonen Miles Singer tillhör en av de mäktigaste familjerna i landet, men rymde hemifrån när han var kanske 20 eller så, eftersom han har healing-magi men inte vill vara "batteri" till sin syster som är vädermagiker. I stället vill han använda sin egen magi, och gör i hemlighet det som läkare på ett psykiatriskt sjukhus där patienter hemkomna från kriget vårdas för posttraumatiskt syndrom. Hit kommer en underskön man, Tristan, med en annan, döende man vars sista ord avslöjar att han har blivit mördad, och kan please doktor Singer ta fast den som gjorde det? Det är ungefär det, fast med sjuttiofem förvecklingar till inklusive det att Miles och Tristan blir kära i varandra (min favoritdel i boken) och att Miles syster dyker upp och inte alls har gett upp honom som batteri fast hon länge trott att han var död.

Ja, ja, jag vet, det där var varken enkelt, kort eller särskilt klargörande. Men det är ändå bara ett skrap på ytan av allt det som den här boken vill ha in, och då har jag ändå inte pratat mer om mordgåtan, trafikreglerna för cykel, de mörka molnen som svävar över huvudet på Miles patienter eller slutet på boken som faktiskt är helt utflippat. Det kändes OK under läsningen, men jag vet inte om jag orkar sätta mig in i alltihop igen och läsa bok 2 i serien eller vidare. Vi får se.


Titel: Witchmark
Serie: The Kingston Cycle #1
Författare: C.L. Polk
Utg år: 2018
Förlag: St Martin's Press
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar