fredag 30 juni 2023

Fackelbäraren

Allas vår Uhtred torkar bort det senaste blodet från sitt svärd, viftar undan någon jobbig präst och sätter sig på en sten och blickar ut över havet. Han sitter på FEL slott. Han sitter på det i och för sig väldigt mäktiga och ointagliga (eller, ja, Uhtred har ju intagit det en gång) Dunholm. Men han BORDE sitta på Bebbanburg, det slott och det land hans farbror stal från honom när han själv bara var ett barn. Nu säger han sig:

"Nu är det banne mig tionde boken i serien om mig. Och jag är enligt min tid otroligt gammal för att hålla på med sköldborgar och svingandet av tunga svärd. Är det inte dags att äntligen ta tag i mitt livs dröm och erövra Bebbanburg? Jo! Det är det! Nu jäklar alltså!"

Ungefär så. Men hur ska det gå till? Hela bokserien igenom har ju Uhtred gjort allt han gjort eftersom han vill bli så mäktig att han har en egen armé och kan anfalla det ointagliga Bebbanburg. Men han har färre män nu än någonsin, och fler fiender än någonsin: nu har även de vilda skottarna blandat sig in i allt möjligt, tagit sig söderöver och proklamerat allt land norr om Hadrianus mur som sitt. Även Bebbanburg. Så hur intar Uhtred Bebbanburg utan en armé??

Med list, så klart! Och det är det som gör Fackelbäraren till en av seriens bästa böcker: jag älskar när Uhtred utnyttjar list och smarta planer för att få som han vill. Här kommer han banne mig ända in i Bebbanburg, men.... sen då? Oups. Tänkte inte längre än "jag ska in!" Och jag kom att tänka på scenen i underbara The Quest for the Holy Grail med Monty Python, när de ska erövra ett slott med hjälp av en trojansk kanin. En oerhört smart plan. Men sen: "hurra, vi har lyckats... men vad händer nu?":

Titel: Fackelbäraren
Serie: Uhtred #10
Författare: Bernard Cornwell
Originaltitel: The Flame Bearer
Översättning: Leif Jacobsen
Utg år: 2018
Förlag: Bazar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar