torsdag 27 september 2012

Mässgolvsfundering

Jag traskar runt på bokmässan. Inga seminarier, däremot lyssnat på en del monterintervjuer till exempel med Johanna Lindbäck och Niclas Krog. Bläddrat lite här och läst lite där. Och så helt orutinerat köpt på mig Jane Austen samlade verk i en vacker engelsk utgåva. Den är fantastisk...men väger ju för höge farao flera ton i ryggsäcken! I den ligger också de två böckerna om pojkbandet One Direction - jag räknar iskallt med att bli en hjälte när jag kommer hem och ger dem till dottern. Och så ligger där annat smått och gott som en vattenflaska, och Stephen King-boken jag läste på vägen hit. Den här mässan liknar alltså mer styrketräning än kulturella sensationer.

Så eftersom jag är trött som ett helt ålderdomshem sitter jag nu ner och vilar och dricker chai. Och funderar över det här med "mässpriser" på böcker. Sickna dumheter! Vem går på det? (hm...jag uppenbarligen som släpar runt på "fynd" i ryggsäcken...)

Ta Cornelia Funkes Reckless-böcker. Enligt prislappen på mässan är ordinarie pris 226:- och mässpris endast 150:-. Låter ju som ett klipp!? Men på AdLibris kostar de till helt ordinarie pris 141:-!!!

Vilket lurenbedrägeri! Plus att man får gå och kånka på eländet under flera timmar.

 

7 kommentarer:

  1. Dåligt för mässan att folk nu kan kolla upp såna saker direkt! Bra för besökarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå är hela stället som en gigantisk bokhandel med folk som köper med sig trav-vis med böcker och drar runt med i kabinväskor...

      Radera
  2. Jo, det förstås. Kanske vill folk gärna handla där för att det ska vara så... När man ändå är där och alla dessa böcker bara finns överallt. Passa på, liksom.

    SvaraRadera
  3. Det är väldigt svårt att göra fynd på mässan. Åtminstone om man tänker prismässigt. Jag köpte dock mer än väntat (men under min maxbudget). Jag tycker dock att det är lättare att spontanshoppa böcker om jag ser dem, håller i dem och bläddrar i dem och kanske är det fler som fungerar så eftersom det sälja så många böcker på mässan, priset till trots. På nätet shoppar jag mer efter inköpslista.

    SvaraRadera
  4. Jo, de böcker jag köpte var typisk spontanshopping. Det väl trots allt därför det är så kul att gå på bokmässan, för man hittar de där böckerna man kanske inte hade tänkt på annars. Det jag brukar göra (för att spara ryggen...) är också att skriva ner (eller numera fota med mobilen) böcker jag vill ha. Så det blir ju så småningom att jag handlar dem efter inköpslista. En sån bok som jag längtar efter att läsa nu hittade jag på Balkong förlag: De ovanliga - människor som går mot strömmen. En sån bok hade jag absolut inte hittat om jag inte sett den på mässan.

    SvaraRadera
  5. Vad trist att det är så. Det kostar ju en del bara att ta sig till och gå in på mässan, så då vill man ju gärna att böckerna åtminstone ska ha samma pris som i näthandeln. Annars kan det vara. Jag är inte mycket av spontanshoppare, utan klämma på böcker kan jag göra i den fysiska bokhandeln här hemma och sedan beställa dem via nätet. :) Dock har ju mässan en massa andra tjusningar, att man får träffa andra bokälskare och upptäcka nya böcker/författare/förlag. Men jag tror som sagt att folk köpar på mässan "bara för att". Det blir en sorts kollektiv konsumera-mera-hetsjakt när alla samlas under samma tak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns nästan som att komma in i en jätte-bokhandel med mycket väsen och mycket folk när man kommer in på mässan. Om man kommer in i den delen där alla de stora förlagen har sina montrar, förstås, och det brukar jag göra. Böckerna, de man redan har sett, ligger upptravade som vid bokrean. Men sen, efter en stund, infinner sig upptäckarglädjen och det där att hitta mindre förlag och andra böcker och omges av bokälskare. Det är det som är det roliga med bokmässan, tycker jag.

      Radera