måndag 29 augusti 2016

Nice Dragons Finish Last (Heartstrikers 1)

Den här serien läste jag om och tyckte verkade så utflippad och urbota knäpp, men ändå rolig, så jag var tvungen att testläsa:

Vår egen värld, fast i någon slags postapokalyptisk framtid. En meteor har träffat jorden, och när den gjorde det väckte den all magi som hittills sovit i tusen år, och med den alla magiska och odödliga varelser. Till exempel Lady of the Great Lakes, som när hon vaknade fullständigt lackade ur på mänskligheten och dess miljöförstörande så hon dränkte hela Detroit med omgivningar i en gigantisk flodvåg. När vattnet sjunkit skapade hon en fristad för magiska varelser och människor där brott inte är särskilt förbjudna (vapen och knark går att köpa i automater vid tunnelbanestationerna, typ) men där det är dödsstraff på att skräpa ner eller släppa ut miljöfarliga ämnen. Och, ja: så hatar hon drakar, den där Lady of the Lakes. Opålitliga och lömska ormar är de, som inte har i vår värld att göra.

För i den här boken finns det drakar i världen. Och de är precis så lömska och opålitliga som sjödamen tycker - hela deras liv går ut på att roffa åt sig makt och pengar, på bekostnad av allting. Draksläkten krigar mot varandra, men även drakar inom samma släkt och familj slåss mot varandra. Lojalitet och familjekärlek? Pah! Vad är det mot en hög av smycken att ligga och vältra sig i?

Så mitt i allt det här har vi Julius. En totalt misslyckad drake, bara tjugofyra år gammal.  (jämfört med tusenåriga syskon) Han är något så pinsamt som snäll och omtänksam och löjligt lojal mot familjen. Hans mamma, The Heartstriker herself, Bethesda heter hon, är så less på honom så att hon har ställt ett ultimatum: Åk till DFZ (den där frizonen i Detroit) och tuffa till dig, annars äter jag upp dig. Och det är inget tomt hot, vet Julius, som levt i skräck för sin mor och alla sina syskon i hela sitt liv. Han åker till Detroit. Ja, just det stället där drakar är förbjudna att vistas. Men... han gör det i sin människoform, dessutom via magi fastlåst att vara i sin människoform utan att kunna förvandla sig tillbaka till drake.

Och det var här jag var skeptisk och tänkte att den här boken skulle välta över i fånighet: alla drakar kan förvandla sig till människor, och lever då helt vanliga människoliv med mobiler, kläder, pizzabeställningar och partyn. Eftersom hela boken utspelar sig i Detroit-frizonen är de människor 99% av tiden i boken - det är bara som vi vet att de är drakar egentligen. 

Men testa var jag tvungen att göra... och bara en liten bit in i boken var jag helt fast. Jag älskar det här! Jag älskar Julius som är en mjukisdrake, jag älskar Marci som är den mänskliga magiker han träffar och blir vän och partner med, jag älskar Julius äldre bror som är siare och skickar kryptiska mess till Julius typ "spänn fast säkerhetsbältet" (och 3 sekunder efter att han läst så blir det en bilkrock) eller "duck", "duck", "goose" (nä, ingen begriper nånting)(men brodern är mer än lovligt prillig)... och jag älskar storyn. Förvecklingar och intriger, humor och magiska varelser i storstadsmiljö. Och en spökkatt finns det också med, en spökkatt med attityd. What could possibly go wrong??

Titel: Nice Dragons Finish Last
Serie: Heartstrikers #1
Författare: Rachel Aaron
Utg år: 2014
Förlag: CreateSpace Independent Publishing Platform
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Verkar ju vara fullkomligt rubbat. *David kastar sig över internetbokhandlaren direkt*.

    SvaraRadera