fredag 28 oktober 2016

Ur varselklotet + Flodskörden av Simon Stålenhag

Alltså, de här böckerna... så mycket älsk på dem!!



Vad är de? Konstböcker? Science fiction? Fantasy? Berättelser? Alltihop?? Jag vet inte - jag bara vet att jag har tillbringat ett antal timmar med att sitta djupt försjunken i alla de där bilderna. Det är så mycket igenkänning - i naturen (nästan alltid den tristaste delen på året, där mittemellan vinter och vår när allt är grått, lerigt och blött), i bilarna, i husen (känns som att jag eller mina klasskompisar från när jag var liten skulle kunnat bott i allihop), skyltarna... Men så kommer då alltid de där inslagen i bilderna som inte känns igen. De konstiga maskinerna, robotarna, teknologi som utvecklats åt ett helt annat håll än det som är det samhälle jag känner till. Det skulle kunnat vara vårt samhälle, men är det inte.

(när jag körde bil hem häromdagen började jag titta på alla dessa mystiska grejer som i stället faktiskt finns i vår natur men som jag inte ens ser längre, precis lika "naturliga" som maskinerna och robotarna i Stålenhags bilder: kraftledningar, vindkraftverk, skorstenar...)

Och så texterna till det. Bara bilderna är fina, men texterna till ger det där vardagliga, det där som gör att bilderna känns ännu mer som något som skulle kunna vara. Minnen från en skoltid på 80- och 90-talen, där olika statliga verk hanterar magnetotroner och underjordiska experiment, där en serviceman i en orange Volvo (mycket lik Televerkets gamla bilar) kör runt och gör sin dagliga service på någon slags maskinstationer som inte finns egentligen, men som är vardag ändå, och som nynnar med när radion spelar Allt som jag känner med Tone Norum och Tommy Nilsson...

Det är en total krasch när allt det där som jag känner igen sätts samman med det som jag vet inte finns på riktigt, och ögat vandrar runt i bilderna varv på varv på varv och försöker få ihop. Och jag fascineras, funderar, fantiserar... och älskar. Jag älskar det här! Bästa bok-slash-konst-slash-teknologi-slash-fantasiupplevelsen jag har haft på många år!

Hörni - se till att få tag på de här böckerna och UPPLEV DEM!




Titlar: Ur varselklotet : Illustrerade sägner ur Slingans landskap 1984-1994 + Flodskörden : Illustrerade sägner ur Slingans landskap 1995-1999
Författare: Simon Stålenhag
Illustrationer: Simon Stålenhag
Utg år: 2014 + 2016
Förlag: Fria ligan
Köp dem: Ur varselklotet till exempel här eller här, Flodskörden till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar