onsdag 31 januari 2018

Sagor för barn över 18 år

Så glad jag blev när jag hittade den här! Jag har läst Tage Danielssons sagor förr, och har ett vagt minne av att jag också hört honom själv läsa dem. Men de här är inlästa av Gösta Ekman, och han gör det naturligtvis fantastiskt bra - jag älskar hans röst (och är så ledsen för att den har tystnat).

Det ryms många sagor i den här samlingen. Några är riktiga favoriter som fortfarande är bra, till exempel den om apan som kunde tänka i flera led (och därför överlistar ett gäng dumma forskare) eller den om fule Manfred. Busschauffören som "tänkte att va fan" gillar jag fortfarande, med det som blir en hel busslast svenskar på väg genom Europa och med mycket fantasifulla sätt att skrapa ihop respengar.

Sedan är det förstås några av sagorna som det verkligen känns att det var över 50 år sedan de skrevs. Till exempel den om den äkta makan (heter hon Gunnel?) som vill dela på allt hushållsarbete i rättvisans namn, och att detta då görs löjligt genom att räkna minutantal för göromålen, vaknätter i decimaltal och undantag för längre månader och att eftersom hon födde barn nummer ett ska han föda barn nummer två. Maken har tydligen ett oändligt tålamod med alla hennes rättvisor, men ger upp när han förväntas bli gravid och sticker. Nästan lika fånigt blir det när några av sagorna geschwindt löser världsproblemen och kalla kriget genom att ledarna blir lite kompisar med varandra, kallar varandra för smeknamn och löser allt genom förnuftiga samtal ("Hördu Nicke, inte ska vi väl trycka på knappen, heller? Nä, Jonne, det ska vi inte.") Jo. Men som sagt, 50 år sedan det skrevs, och jag gillar ju fortfarande underfundigheten och humorn i de flesta av sagorna.

Titel: Sagor för barn över 18 år
Författare: Tage Danielsson
Ljudbok - uppläsning: Gösta Ekman
Utg år: 2014 (ljudboken), 1964 (original)
Förlag: Bonnier Audio
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt! Jag har precis de senaste dagarna lyssnat på när Gösta Ekman läser Tage Danielssons Mytologi. Han är en fantastisk uppläsare, men Sagor... är en bättre bok, så jag kan tänka mig att det blir ännu trevligare då!
    Det medges att vissa sagor inte håller i längden. Sagan om Jonne och Nicke känns lite som ett embryo till sketchen om Kissinger och Sadat i Svea Hund (där världsledarna beter sig så synnerligen barnsligt som de egentligen är). Där kallar de dock varandra för "Tödde och Mödde", vilket ju är en annan (och synnerligen aktuell!) saga.
    Sagan om apan som tänkte i flera led är nog min favorit. Som filmälskare är jag också lite svag för den korta "Sagan om Harriet Anderssons nya kläder". :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste jag ju leta upp Tage Danielssons Mytologi! :)

      Radera