söndag 15 september 2019

A Duty to the Dead

Bess Crawford arbetar som sjuksköterska under första världskriget. I bokens början tjänstgör hon på sjukhusskeppet Britannic (systerskepp till Titannic) när det går på en tysk mina i Medelhavet och sjunker. (en verklig händelse, även om Bess är påhittad) Vid katastrofen blir dock de flesta ombord räddade, men Bess bryter sin arm illa och måste åka hem på konvalescens. Då tänker hon ta tillfället i akt och äntligen åka till familjen Graham i Kent för att där lämna ett meddelande till Jonathan Graham från hans bror Arthur.

Löjtnant Arthur Graham vårdades för några månader sedan ombord på Britannic, och han och Bess kom varandra nära. Han avled dock av sina skador, men på sin dödsbädd fick han Bess att lova att muntligen och personligen framföra ett meddelande till brodern Jonathan: "Tell my brother Jonathan that I lied. I did it for Mother's sake. But it has to be set right."

När nu Bess Crawford anländer till the Graham House (jadå, det är upper class med tjänstefolk och allt) så framför hon sitt meddelande. Men varken Jonathan, eller hans mamma (som han direkt berättar det för) eller den tredje brodern i familjen verkar förstå vad Arthur kan ha menat. Bess kommer av lite olika anledningar (hennes sjuksköterskekunskaper) att stanna kvar hos Grahams ett tag, och det hela verkar mer och mer mystiskt.

Det här är en deckare i engelsk miljö under första världskriget. Trots att det är brinnande krig utspelar sig större delen av boken i Kent och London, och jag får mycket Downton-Abbey och Maisie-Dobbs-feeling. Tempot är ofta ganska lågt, men trivsamt, och precis som Jacqueline Winspear väver Charles Todd (som är författarnamn för mor och son Todd) in mycket vetande om första världskriget, om medicin från den tiden och annat, och det är de bitarna jag gillar mest. Det går ganska långt in i boken innan man ens förstår vad brottet består i, men jag valde inte boken för deckarspänningen utan just för miljön och tiden, och jag blir helt nöjd. Det blir nog fler böcker i serien för mig.

Och så blir jag påmind om att jag aldrig läst fler än de tre böcker om Maisie Dobbs (Winspear) som getts ut på svenska och som jag tyckte väldigt mycket om. Dags att ta tag i den läsningen nu, alltså, jag har säkert fler än tio böcker om henne kvar att läsa.


Titel: A Duty to the Dead
Serie: Bess Crawford #1
Författare: Charles Todd
Utg år: 2010
Förlag: William Morrow Company
Köp den t ex här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar