måndag 2 juni 2014

Bakelseövermätt

Just så känns det. Som om jag har ätit lite för många bakelser och kakor. De ser så himla trevliga och lockande ut där de ligger på fatet, och första tuggan är god. Men efter en stund? Blöh.

Stackars Charlotte Hassel - det var ju inte så jag tänkte mig vår bekantskap. Men så blev det, och jag är lite besviken.

Upplägget är intressant: 1700-talsmiljö, Stockholm, societet, vackra klänningar, kärlek som måste hållas hemlig, elaka godsherrar, bal på slottet. Och så Charlotte Hassel som kommer till detta Stockholm år 1771. Hon har gott om pengar, verkar kunna köpa vilka kläder och saker hon vill, har råd att hyra ett dyrt hus och hålla sig med fin vagn och tjänstefolk. Och hon har en svår uppgift framför sig - att försöka rädda sin familj från undergång utan att på samma gång avslöja vem hon är. Hon är nämligen i Stockholm inkognito, för ingen får veta att hon är den Charlotte Hassel som flydde från Sverige för tretton år sedan.

Vad som hände då, 1758, får vi veta i tillbakablickar som kommer då och då i texten. Hon var hemligt förlovad med en Axel Gyllenstierna och de var väldigt kära och lyckliga. Men så hände då det som gjorde att Charlotte fick fly till England utan att kunna ge Axel någon förklaring eller någonting.

Nu träffas de igen, på den där balen som hålls på slottet i början på boken. Charlotte känner genast igen Axel - och han känner igen henne också fast det har gått ganska många år. Hon låtsas som att hon inte sett honom. Han får inte avslöja vem hon är.

Och så fortsätter Charlotte med att försöka blanda sig in i Stockholms finaste societetskretsar för att kunna rädda sin familj, klä sig i fina klänningar och gå på promenad, och äta bakelser i parti och minut.

Och hur det än är, hur mycket jag än brukar gilla historiska romaner, och romantiska böcker, och speciellt kombinationen historical romance...så fastnar jag aldrig för Charlotte Hassel. Jag vet inte varför eller hur, men det känns bara som text, text, text sida upp och sida ner. Jag blir inte engagerad i kärleksberättelsen eller Charlottes uppdrag, inte i miljön och jag kunde inte bry mig mindre hur det går för stackars Charlotte när hon ska rädda sin familj och försöka undvika Axel samtidigt som hon nog är kär i honom fortfarande.

Det blir bara...blöh.

Titel: Charlotte Hassel
Författare: Frida Skybäck
Utg år: 2012
Förlag: Frank förlag
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar