söndag 7 december 2014

Sent i november

Tidigare i höstas lyssnade jag på Pappan och havet och tyckte mycket om den. Nu ville jag ha lite Mark Levengoods fina läsning om Mumindalen i öronen igen, och det var dags för Sent i november eftersom det var just det ute: sent i november och början av december.

I den här boken är Muminfamiljen inte med. De är ju på den där ön med fyren och försöker göra sig behövda. Så här får vi läsa om de som är kvar, som kommer till Mumindalen för att hälsa på familjen men som hittar ett tomt hus. De flyttar in, väntar och bara är där.

Det är Hemulen, som gärna vill ordna upp saker (åt andra alltså). Han påbörjar ett omfattande projekt att bygga ett trädhus med kupol till muminpappan. Det är svårt att bygga ett trädhus med en kupol, det finns så många grenar som är i vägen i ett träd.

Det är Filifjonkan som haft en skräckupplevelse när hon städat hemma i sitt eget hus, och därför inte nu kan förmå sig att städa. Och om hon inte ska städa - vad ska hon göra då, då?

Den lilla homsan Toft vill mest bara hålla sig för sig själv, och är nog den som allra mest längtar efter muminfamiljen.

Onkelskruttet är så gammal att han glömmer saker, och det är han mycket nöjd med. Han vill inte längre försöka komma ihåg saker, utan bara vara nu. Och han hittar (?) muminfamiljens förfader i huset, en mystisk person som till onkel Skruttets stora förnöjelse är ännu äldre än han själv.

Mymlan är också med, oerhört självständig och trygg.

Och så Snusmumriken, som bor i sitt tält utanför muminhuset. Han vill ju vara ensam, och har kommit på att han saknar muminfamiljen eftersom de låter honom vara ensam samtidigt som han inte är det.

Det där gillar jag. Det är precis därför jag älskar att vara hemma med min egen familj. Då kan jag vara ensam och tyst - samtidigt som jag är hemma tillsammans med dem. Vi är väl egentligen fyra Snusmumrikar som delar hus, och det funkar så bra.

Sent i november är en stillsam bok, med många små allvarliga saker att tänka vidare på. Samtidigt är det absolut ingen tråkigt allvarsam bok - nej, det är i stället trivsamt att läsa. Roligt också - särskilt älskar jag hemulens och Onkelskruttets krumbukter och dialoger.

Och det här med att boken på bibliotek står på Hcf-hyllan, alltså tänkt för 7-9 år? Glöm det! Detta är en allåldersbok! Läsning för vuxna, högläsning för barn, läsning för alla (fast inte som egenläsning för 7-9-åringar, det tror jag inte på).

Titel: Sent i november
Författare: Tove Jansson
Ljudbok - uppläsare: Mark Levengood (men åh! så bra han läser...!)
Utg år: 2009
Förlag: Bonnier Audio
Köp den till exempel här eller här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar