torsdag 8 januari 2015

Kanske är det allt du behöver veta

Jag hade läst massor om den här boken på andra bokbloggar, och visste detta: Det ska komma en twist, som vänder uppochned på allt. Det ska komma en twist, en twist EN TWIST ska komma och förändra. En twist skall det komma. Och...så ska det komma en twist.

Visst. Det gjorde det. Och den är wow.

Men jag vet inte. Även om det är en fantastisk twist så gör inte den en hel bok? Och jag gillar inte den här.

(skäms, Carolina, missade du twisten...??)

Klart jag uppfattar det sorgesamma och vidriga i denna rika familj där alla känslor och allt som inte är normalt göms undan? Jodå. Men jag gillar dem inte. Avskyr dem, faktiskt. Hur kan man tillbringa alla sina somrar på en liten privat ö där det bor fyra rika familjer i egna hus med tjänstefolk - och inte ens veta vad tjänstefolket heter? Hur kan det vara så viktigt med prylar? Hur kan man bråka om smycken?

Hur kan man säga till sin dotter, som håller på att gå sönder, att "Var normal nu. Med en gång. För det är du. För det kan du vara."

Det är vidrigt.

Ja, jag fattar att jag reagerar precis som jag ska, att jag ska uppröras över hur allt göms undan i den här familjen, och sedan när TWISTEN kommer ska förstå allt, förstå psykologin i det och allt det där. Men så här är det: när den där twisten kommer så är jag så arg på de här personerna att jag tycker att "ja, ja, så går det, minsann."

Jag ska nog inte läsa den här sortens böcker. Inte gillar jag miljön heller. Gillar inte ens framsidan, med den där trutande röda munnen.

*mutter, mutter*

Titel: Kanske är det allt du behöver veta
Författare: E. Lockhart
Orginaltitel: We were liars
Översättning: Carina Jansson
Utg år: 2014
Förlag: Lavender Lit
Köp den till exempel här eller här

7 kommentarer:

  1. Jag tyckte ändå att den var rätt rolig att läsa, men twisten misstänkte jag typ första gången huvudpersonen träffar sitt gäng igen. Utan att avslöja för mycket (?) så visst var det lite uppenbart? Jag läser Belzhar nu, som jag iochförsig tycker mycket om och sträckläser, men jag misstänker att det kommer en twist snart, lite liknande som i Lockhart....
    Oavsett vilket, en twist är ju inte riktigt en twist om man sitter och väntar på den...
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, så är det. Jag väntade mig nog lite för mycket av den - hade säkert varit bättre om jag läst boken helt förutsättningslöst.
      Nja, jag fantiserade nog ihop lite andra twistlösningar på vägen än den här. Lite för komplicerade, tror jag, men just så här trodde jag inte att det skulle vara.

      Radera
  2. Skönt att det finns fler som inte höjer den här till skyarna. Jag gillade boken, men riktigt så fantastisk och häpnadsväckande twist tycker jag inte att det är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde lära mig att sänka förväntningarna på hypade böcker, tror jag :)

      Radera
  3. Härligt att vi tycker olika! Jag avskyr också de här personerna ganska mycket (utom huvudpersonen som iofs är sjukt dryg men det verkar ju finnas en anledning till det och jag är beredd att förlåta det mesta pga trauma), de beter sig irrationellt och är allmänt jobbiga. Men jag tycker ändå om att följa dem, med eller utan twist, de fascinerar mig, hela den här ö-världen fascinerar mig just för att den verkar var så himla hemsk och alla vill ändå vara där. Och så måste jag säga att jag också tycker väldigt illa om framsidan, skulle aldrig valt att läsa utan tips...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste ut igår och älskade. Vi borde kanske gjort ett gemensamt inlägg om boken ... ;) Håller dock med om att omslaget är hemskt.

      Radera
    2. Gemensamt inlägg med "diskussioner", jo det hade varit kul :) Fast grejen är att jag inte märkte hur arg jag var på boken och människorna förrän jag skrev. Jag var inte så sur när jag läste, men sen låg boken några dagar och jag upptäckte hur störd jag var.
      Helena - jag vet inte vad det är med mig och den här miljön - jag får taggarna ut så fort det ens andas amerikansk östkust i en bok. Det är inte logiskt på något vis, så även om jag inte hade tyckt illa om människorna så hade jag ändå inte gillat ö-miljön.
      (som sagt - jag BORDE verkligen inte ha läst den här)

      Radera