söndag 25 januari 2015

Lönnmördare

Detta är andra boken i serien Drakhjärta & Hamnskiftare (första boken skrev jag om här). Jag tyckte om en hel del i första boken, men hade några invändningar, så som att jag saknade ett tydligt driv mot ett mål och tyckte att handlingen ibland stoppades upp av omständliga beskrivningar och detaljer.

Den här boken har mycket mer av det jag gillade i Drakhjärta & Hamnskiftare - fantasirikedomen och berättarglädjen - och helt klart mindre av det jag tyckte stoppade upp handlingen. Här finns i stället ett tydligt och klart mål, och ett ordentligt driv framåt: en lönnmördare har stulit De förlorade själarnas stav och samtidigt förgiftat Veras och Albins föräldrar (och dessutom Gillis, borgmästaren med alla de oanade kunskaperna). Vera och Albin måste jaga efter den där lömske mördartypen - både för att få ett motgift för att rädda sina föräldrar, och för att förhindra att De förlorade själarnas stav når till kungen i Garathien. Det hela växer dock i omfång eftersom det snart visar sig att det numera är kände otäckingen Molgor som är kung i Garathien, och att denne verkar ha ett ta-över-världen-krig på gång. Hela boken är ett enda långt actionfyllt äventyr som slutar i... jamen, bäste herr Hultén, så där får du väl ändå inte göra?! Va?

Återigen imponeras jag av denna enorma uppfinningsrikedom och fantasi - alla dessa varelser som sällskapet möter på vägen...! Gillar särskilt stenstodslandet Muirdrum med dess väktare. Och med en övergiven stad i mitten - den blir jag nyfiken på. Händer det grejer där? Och alla personerna som de träffar, vars vidare levnadsöden liksom lämnas vidare oavslutade för läsaren: femtonåriga Jillian som visst kan vara kapten över ett skepp. Eller den där värdshusvärden som verkar föra någon slags enmanskrig mot horder av vålnader som gör livet surt (eller kort) för resande på landsvägen. Eller Lilith, tjuvarnas drottning. Eller Garim som borde vara kung. Det kryllar av dem!

Hade detta varit en fantasybok för vuxna hade jag krävt mer djup i handlingen än bara detta halsbrytande resande och bytande av farofylld situation till annan farofylld situation, och jag hade också gärna sett lite mer djup hos karaktärerna. Men detta är en bok för mellanåldern, och då tycker jag faktiskt att detta är alldeles utmärkt. Jag tror definitivt att barnen kommer att fängslas av det här äventyret. En invändning har jag, med tanke på att boken är för 9-12-åringar, och det är att boken är för tjock. Det finns barn som gärna tar sig an tjocka böcker om de gillar en serie, men de är inte många och allra oftast får en sådan här 400 sidor-plussare de flesta barnen att backa. Allra helst hade jag helt enkelt sett boken delad i två delar.

Bra, alltså. Och förstås måste det komma en uppföljare efter det slutet? Den läser jag gärna.


Titel: Lönnmördare
Serie: Drakhjärta & Hamnskiftare #2
Författare: Jerker Hultén
Utg år: 2014
Förlag: Idus
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar