tisdag 27 januari 2015

Deckarvecka - här ska lyssnas!

Kulturkollo har vi deckarvecka hela veckan - kolla in det, för det blir smockfullt av boktips och intressanta intervjuer! Själv kommer jag skriva ett inlägg där jag tipsar om olika deckare för barn.

Då jag själv i bokläsandet lider rätt stora kval eftersom jag drunknat och kört fast i Gabaldons Fiery Cross (hallå! en bok på tusen sidor utan handling...hur tänkte hon här?) så hänger jag på deckartemat även här på Carolina läser... 

Jag är ingen enorm deckarslukare, och tenderar mest att gnälla över ovidkommande opraktiska detaljer när jag läser. Men när jag väl hittar en deckarserie som jag gillar - då måste jag sluka dem alla. Åsa Larssons deckare är ett sådant sluk, och nuförtiden går jag och vankar och väntar på att det ska komma ännu en bok om Rebecka Martinsson, Civing, hundarna och Kirunatrakten. Älskar dem!


Harry Holes äventyr läser jag också. Ibland tycker jag mycket om, ibland blir jag gnällig på Carolina-vis, men läsa dem alla ska jag. Alldeles härnäst på tur för lyssning (det handlar ofta om ljudbok när jag läser deckare) ligger Snömannen. Dessutom läste oäkte maken nyligen Sonen av Nesbö och rapporterade den som riktigt bra. Den tar jag mig nog an ganska snart, den också. Det är ju inte en Hole-bok, så den kan klämmas när som helst.


Och så är jag ordentligt nyfiken på Anna Lihammers Medan mörkret faller, i 1930-talsmiljö. Den ska läsas!


Kombinationen historisk miljö och deckare brukar vara en bra grej för mig (jag hittar kanske inte så många praktiska detaljer att beklaga mig på då?) En riktig älsklingsserie är Ellis Peters alla böcker om munken Cadfael i medeltids-England. Så bra! Men mer nyskrivna godsaker finns - jag såg nyligen att Ann Rosmans deckare finns på Storytel, så jag tänker definitivt ge mig på dem snart också.



Sen verkar jag alltid tro att jag har gjort slut med Ruth Galloway men dras ändå alltid tillbaka till henne. Klart jag måste lyssna på De utstötta också? Jodå!


4 kommentarer:

  1. Har du läst Maisie Dobbs? Deckare i 20- och 30-telets London med tillbakablickar till 1:a världskriget. De tre första finns säkert på ett bibliotek nära dig. Resten (på engelska) kan du låna av mig! Jag har såklart de första också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag har läst Maisie Dobbs, och tycker mycket om henne! (tror till och med vi har pratat om henne på någon bokcirkel?) Men jag har bara läst dem som kommit ut på svenska - lånar gärna de engelska av dig!

      Radera
    2. Jo, kanske har vi pratat om dem. Jag är ju väldigt såld på dem... Kan ta med en bunt till nästa bokcirkel.

      Radera
    3. Ja! Fast nästa kommer jag inte till, utan det får bli till nästa igen, den hos mig.

      Radera