söndag 20 september 2015

Superglada magiska skogen

Jag skriver ytterst sällan om bilderböcker här på bloggen (även om jag dagligen läser och njuter av bilderböcker på jobbet), men nu bara måste jag. På BTJs förlagsdag i Lund var Erik Titusson från Lilla Piratförlaget med och pratade bland annat om Superglada magiska skogen och jag kände att jag bara MÅSTE läsa, att det lät precis som min sorts humor.

Och det är det! Jag älskar det här! Jag fnissade mig igenom den här boken, och fnissade nu igen när jag satt och skulle ta några foton av bilderna i den. Alla som gillar fantasy måste läsa! Alla som har spelat ett datorspel någon gång måste läsa! Alla som gillar sagor, sagoväsen och sagovärldar måste läsa! Och nejdå - den är som väl är inte rolig bara för vuxna. Nu har jag ännu inte läst den för något barn eller sett barn välja den i biblioteket - men ni vet Jonna Björnstjernas fantastiska böcker om familjen Kanin? Med alla myllrande teckningar att försjunka i hur länge som helst, och den humorn? Superglada magiska skogen påminner mycket om dem. Och jag känner inga barn som INTE älskar böckerna om familjen Kanin...

Storyn i Superglada magiska skogen är rätt snabbt överstökad - men är trots det ett helt episkt äventyr. Någon stjäl de mystiska livskristallerna från den Superglada magiska skogen, och fem hjältar utses som ska ta sig till trollen (för det är väl förstås de som har tagit dem, de är ju onda?) för att ta tillbaka dem.



De fem hjältarna får färdas över den frusna tundran, genom bergen, genom Superläskiga spökskogen och genom ett grottsystem (hej alla plattformsspel!!) innan de till sist kommer fram till trollens torn (Fördömda bergets gränd 13). Men...det ÄR inte trollen som tagit kristallerna! Plot-twist!! (trollen bara sitter och dricker te och äter kakor hela dagarna och är jättesnälla...) Ondskan finns någon annanstans! Tur att våra fem hjältar fixar att besegra den, så att slutet kan bli lyckligt.


Det jag fullständigt älskar med den här boken är illustrationerna. Myllret! Alla detaljer! Alla roliga små figurer! Ta bara det här ondsinta...trädet (?) som bor i Superläskiga spökskogen där hen framlever sina dagar med att... studera språkböcker. Första gången vi ser henom läser hen Elaka fraser för nybörjare:


Men när vi återser henom har hen avancerat till Elaka fraser för experter minsann:


Och bilderna ovan är bara små detaljer som jag plockat från de stora bilderna. Ett uppslag kan se ut så här (Superläskiga spökskogen):


Stort Carolina-älsk på den här, alltså! Och mycket fniss.

Titel: Superglada magiska skogen
Författare: Matty Long
Illustrationer: Matty Long
Originaltitel: Super Happy Magic Forest
Översättning: Erik Titusson
Utg år: 2015
Förlag: Lilla Piratförlaget
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Va glad jag blev nu! Den fick jättedåligt helhetsbetyg på btj, men jag köpte in den ändå. Puh :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra - tror säkert att den blir lånad! Jag har själv inte läst BTJs omdöme ännu...

      Radera