lördag 20 februari 2016

Plötsligt händer det...

Jag tar hem många barn- och ungdomsböcker från jobbet för läsning, så det brukar alltid ligga en trave mycket aktuell litteratur hemma i hyllan. Och jag har två barn som är just i målgruppen för många av de där böckerna. Men stunderna då de där två - målgruppsbarnen och boktraven - möts är inte många, det är de inte. Det ena barnet, det största, läser i princip inte alls (hur mycket bibliotekariebarn han än är). Det andra barnet tenderar tycka att ungefär allt hennes mamma håller på med är ganska uråldrigt och töntigt och pinsamt, och att kolla vilka böcker mamma har i sin boktrave tillhör liksom inte Saker En Femtonåring Gör.

(sen kan hon mycket väl senare komma hem och ha lånat en av de där böckerna på sitt eget bibliotek, och berätta för mig att "den här boken är skitbra, mamma!")

Men vid hyfsat ovanliga tillfällen händer det: dottern plockar åt sig en av böckerna i min trave och försvinner upp med den på sitt rum. Då stegras mina förväntningar på den boken, vill jag lova. Senast det hände var med Lus Den unga eliten, men den gillade jag inte alls lika mycket som hon gjorde.

Nu har hon gjort det igen. Hennes torsdags- och fredagskväll gick åt till läsning av den här boken:


Jag var riktigt sugen på att läsa den redan förut. Nu har förväntningarna stegrats ännu mer - vet inte om det är en bra sak eller inte. Vi får väl se. När jag får den tillbaka, vill säga.


2 kommentarer:

  1. Men ojj, din dotter och jag verkar ha väldigt lika boksmak :D

    SvaraRadera