måndag 20 juni 2016

Simply Love

Jag höll på och kämpade och kämpade med en ungdomsbok fylld med kanyler, vampyrer och obegripligheter (ja, jag ska skriva om den också, bara inte idag) och kände efter halva den att nä, jag behövde något jag begrep mig på i stället. Något med klänningar, missförstådda hertigar och sex som inte hade med blod att göra. Plockade upp Mary Balogh och kände mig hemma. (och slängde in vampyrboken under sängen där den fick ligga kvar tills dottern plockade ut den och förbarmade sig över den)(jag läste aldrig slut den)(fast det där skulle jag ju skriva om i ett annat inlägg)

Här har vi i och för sig inte någon missförstådd hertig, men det är ändå hyfsat synd om Sydnam Butler. Jo, han är läskigt rik som andre sonen till en earl, och ja, han är snygg. Fast bara halva han. Bokstavligen. Hälften av honom är bara ärr och skador - han råkade illa ut i Napoleonkrigen (är det väl vill jag minnas, något krig som krigade runt i Spanien i alla fall) och förlorade höger arm, höger öga och typ halva sitt ansikte och valda delar av höger sida av kroppen. Sydnam dök upp redan i  A Summer to Remember som bitter och kränkt lillebror till en av huvudpersonerna där, men nu får han alltså en egen bok att bre ut sig i.

Och så har vi en skollärarinna: Anne Jewell, som är något så förskräckligt som en ensamstående mor till en nioårig son. När Anne blev gravid blev hon uppsagd från sitt jobb som guvernant och utstött av sin egen familj, och att hon hade det tufft där några år är väl en underdrift. Att graviditeten var följden av en våldtäkt av arbetsgivarens son var ingen förmildrande omständighet, boys will be boys, liksom och det var säkert ändå hennes fel.

Så det är två huvudpersoner med mycket elände och smärta med sig i bagaget när de träffas. Instant love är det inte tal om. I stället är det så att Anne när hon första gången ser Sydnams ansikte skriker i högan sky och springer i panik så fort hon kan därifrån.

Det är helt OK, men precis som förra boken i Simply Quartet-serien Simply Unforgettable inte någon av Mary Baloghs bästa. Det ältas lite för mycket för det.

Roligt är dock att Simply Love väldigt mycket är en Vad-Hände-Sen-Bok för alla böckerna i Bedwyn Saga-böckerna och de två prequelböckerna till den (One Night For Love och A Summer to Remember). Alla personerna därifrån är med och visar upp sina Happily-Ever-After-liv, sina barn och sina egenheter (hertigen av Bewcastle både lyfter sitt quizzing glass och sin viljestarke bebis med samma högdragna kylighet) och alla samlas till gemensam fest både i början och slutet av Simply Love. Det är som om varken Mary Balogh eller jag kan få nog av Bedwyns....

Titel: Simply Love
Serie: Simply Quartet #2
Författare: Mary Balogh
Utg år: 2007
Förlag: Dell
Köp den till exempel här eller här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar