torsdag 23 juni 2016

Tusen vedermödor...

Vad jag såg nu? Att inlägget jag skrev häromdagen, mitt jubel över att hitta Gaimans Sandman i fem samlade utgåvor, var exakt mitt tusende inlägg jag skrivit på den här bloggen!

Tusen inlägg. TUSEN. Tänk att jag har öppnat det där redigeringsfältet och flutit ut i ohämmade ordtirader och missbruk av parenteser så himla många gånger!! Jag har lite svårt att greppa antalet, faktiskt.

Jag är ju en lat person, som ingen enda gång har orkat dra ihop något tävling eller utlottning eller ens pallat publicera någon bild på ballonger när min blogg har fyllt år. Det blir inget sånt nu heller, bara lite minneslänkning för det kräver ju rätt liten möda och är rätt kul för åtminstone bloggskribenten själv att få göra.
(eller OK då, en liten ballongbild kan jag bekväma mig till att lägga in också:)


Första inlägget jag skrev var om människojakt. Fast på fantasyvis. Och för barn. Och givetvis flöt jag ut i en rätt så för lång text. Jag gör ju ofta det, men trivs rätt bra med livet ändå. Sen publicerade jag bävande det där och blev hyfsat chockad när jag ett par timmar senare såg att det var åtminstone tre personer som hade varit inne och läst det jag hade skrivit. Lycka! Någon vecka senare fick jag glädjehicka nummer två - det var när någon faktiskt tagit sig tid att kommentera ett inlägg jag skrivit. Det där att det finns folk som läser det jag skriver - det är ungefär det bästa som finns, och jag har fortfarande inte vant mig vid det. Älskar tanken!

Ibland är det väldigt många som läser. Här kommer  mina topp-5 över mest lästa inlägg:

Femte plats (tyckte verkligen inte om den här, men många har sett tv-serien tror jag)
Fjärde plats (en barnbok! heja!!)
Tredje plats (nä, hade inte väntat mig att det här inlägget skulle komma på tredje plats?)
Andra plats (man kan ju undra lite lätt (och förmodligen helt fördomsfullt och med alltför snabba slutsatser) hur många gånger detta har använts i gymnasiearbeten?)
Första plats (som Blogger påstår har lästs 3498 gånger...)(wow!)(och lätt scary...)

Och på tal om det här med besöksstatistik, som jag vet kan mätas på många olika sätt och inte är helt lätt att avläsa: den senaste tiden har mina besökssiffror gått helt bonkers och jag kan inte alls lita på dem. Ungefär var 3-4 timme påstår bloggerstatistiken att det har gått in 150 pers och läst min blogg, samtliga boende i USA. Det där tror jag så lagom mycket på - anar någon slags spamhistoria (fast jag har numera stränga kommentarsinställningar pga trött på alla jämra spamkommentarer så jag har inte fått spamkommentarerna som säkert borde ha följt med de där "besöks"topparna). Det störiga är nu att jag inte vet vad som är riktiga besökare och vad som är datorer-som-löpt-amok-besök i siffrorna. Håller tummarna för att spamdatorerna får härdsmälta över sommaren och lugnar ner sig några hekto snart.


Men... tusen inlägg i alla fall. *klappar mig själv på axeln*

Och vet ni? Nu har jag inte ens gått in på allt det här fantastiska med att ha träffat och lärt känna andra bokbloggare sedan jag började blogga om böcker. Eller det här med att få vara kulturkollare. Eller alla boktips jag vadar i från läsning av andras bokbloggar. Ja, ni vet. Det är stoff till en hel roman, och en stor och viktig del av mitt liv.

2 kommentarer: