tisdag 27 november 2018

Three parts dead

Inledningsvis gillade jag den här boken skarpt, trots att jag egentligen inte begrep vad som pågick. Vi har Tara, som när boken börjar faller från himlen och dråsar ner på marken mitt i någon typ av öken. Hon har blivit utkickad (bokstavligen) från skolan, förstår man (eller inte), skolan som tydligen finns däruppe i skyarna och som lär ut the Craft som är som magi, eller nekromanti, eller bara hokuspokus. Efter att ha överlevt (lite the Craft, lite jävlaranamma och lite "boken-kan-ju-inte-ta-slut-på-sidan-2-va?") tar sig Tara till sina föräldrars by där hon deltar i det allmänna arbetet och den allmänna halvsvälten. Tills tre bybor dör, och hon tycker att det vore bra med lite extra arbetskraft och via sin the Craft återupplivar dem till högkvalitativ zombisk muskelstyrka. Varpå hela byn blir skogstokiga och vill ha ihjäl Tara medelst högafflar och eld.

Då anländer en högdragen kvinna i kritstrecksrandig kostym och anställer Tara i den anrika firman Kelethres, Albrecht & Ao, som någon typ av påläggskalv i the Craft. De flyger iväg från den lätt uppretade bybefolkningen och flyger nästan till den stora staden Alt Coulumb. "Nästan" som i att deras farkost kapsejsar några hundra meter utanför stan och de handlöst faller i vattnet.

De överlever, och strax är Tara igång med sitt första jobb för firman. Det är ett stort jobb. Det är en gud som har dött, och som borde återupplivas. Till sin hjälp har hon en av gudens präster, en ganska nybliven sådan, som ärar sin gud (det var någon typ av eld- rök- och ångkraftsgud) genom att kedjeröka så intensivt att jag själv får rökhosta av att läsa om honom.

Fine. Hit är jag med. Eller nästan. Jag fattar inte guden, eller the Craft, eller Taras anställningsformer och några andra små detaljer. Eller storyn. Men sen... sen tappar boken mig, eftersom den nu övergår från att vara obegriplig men ändå rätt festlig urban fantasy till att vara juridik-porn, upphetsande för kanske advokater? Tänk kontrakts-fantasy?

Hur DÅ?? Jo. Med reservation för att jag KAN ha missuppfattat något här. Eller typ allt. Men Tara och prästen ska läsa in sig på fallet och ta reda på vad som kan ha haft ihjäl guden. De tar sig till biblioteket. Via the Craft tar de sig till bibliotekets innersta kärna i ett parallellt universum, där de kan promenera runt på gudens kropp för att på så sätt kunna tolka och bedöma kontrakten som utgjorde grunden för gudens existens. Affärsavtal, upphandlingsavtal, optioner, tull och skatter och sånt. Som vi alla vet (eller inte) är gudars kroppar byggda av detta. Den här guden samtidigt då av eld och värme och kedjerökningsalstrande faktorer.

Jahaja. Halvvägs i boken kommer en stor uppgörelse mellan Taras sida och motståndarnas sida (och ingen aning om vilken som är något god eller ond eller så där, det står väl i någon kontraktsklausul) som försiggår i en rättssal. Taras motståndare är för övrigt den lärare på osynliga skolan i himlen som kastade ut henne. Och striden är att de bägge förflyttas till en annan dimension där de kastar olika kontraktstolkningar mot varandra, i form av blixtar, aggressiva slingerväxter och typ tsunamis. Allt detta eftersom gudens död troligen orsakades av ett kryphål i något avtal någonstans. Och det är där, i rättssalen med kontraktstvisten, jag lämnar Tara att hantera sin Craft bäst hon vill. Detta är inte för mig.

Titel: Three Parts Dead
Serie: Craft Sequence #1
Författare: Max Gladstone
Utg år: 2012
Förlag: Tor Books
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar