onsdag 14 augusti 2019

Pansarhjärta

Inte vet jag vad som hände, men tydligen har det hunnit gå mer än fyra år sedan jag läste förra boken (Snömannen) om Harry Hole?! Det var verkligen inte meningen...! Alltså är det inte så himla konstigt att jag känner mig ganska förvirrad när jag läser Pansarhjärta och den refererar till personer och händelser i Snömannen. Jag minns verkligen inte. Men det ger sig ändå efter ett tag, och jag kommer in i Hole-världen igen.

Hole-världen, som inledningsvis i Pansarhjärta utgörs av ett ytterst skruttigt rum någonstans i ett ännu mer skruttigt lägenhets/rum/misär/slum-huskomplex någonstans i Hongkong. Där ligger Harry Hole på en madrass och dekar ner sig mer än någonsin. Livnär sig på typ nudlar, opium och självömkan. Plus att han blivit av med sitt pass och inte kan komma hem till Oslo igen.

Men det begås mord i Norge. Någon har ihjäl människor en efter en med hjälp av utstuderat grymma metoder (hur kan någon ens komma att göra tortyrgrejer som det där klotet med taggar/nålar som skjuts ut? Vidrigt och sjukt.) och norska polisen känner att de aldrig kommer att få fatt på mördaren om de inte får Harry Hole till hjälp, nerdekad eller ej. Så han hämtas hem. Och givetvis får han snart fart på mordundersökningen och hittar grejer som de andra till sin stora ilska inte hittat. Konkurrens mellan den ena polissorten (lokal?) och den andra polissorten (riks?) uppstår och ömma tår trampas på, och utredningsledaren som heter Bellman vill att allt  ljus ska skina på honom.
Och vi får fara till fjällen, och till Kongo, och givetvis är ungefär alla vi får läsa om misstänkta, och det är överraskande vändningar och rätt spännande, men till sist fångas förstås den slemme skurken in. Och Harry Hole är fri att deka ner sig igen.
Förhoppningsvis tar det inte fyra år innan jag läser nästa bok om honom.

Titel: Pansarhjärta
Serie: Harry Hole #8
Författare: Jo Nesbö
Originaltitel: Panserhjerte
Översättning: Per Olaisen
Utg år: 2010
Förlag: Piratförlaget
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar