tisdag 29 oktober 2019

Ellinor - Leo - Viktor

Katarina von Bredow är en av mina absoluta favoritförfattare, och jag läser allt hon skriver. Med den här trilogin om Ellinor, Leo och Viktor råkade det bli så att jag inte läste förrän alla tre böckerna getts ut (de har kommit i rätt tät följd 2018-2019) - och så glad jag är för det. Nu kunde jag läsa dem alla tre på raken, och det tror jag är det allra bästa sättet. De hänger ihop - dels är det ett kronologiskt berättande där böckerna behöver läsas i ordning, dels får vi läsa om vissa händelser flera gånger fast ur olika perspektiv.

Men innan jag skriver mer om böckerna själva måste detta sägas: detta är fullständigt fantastiska böcker! Det kan vara det bästa jag har läst av Katarina von Bredow (som redan har en mycket hög lägstanivå...) och definitivt något av det bästa svenska som skrivits för och om unga tonåringar. Så det bästa med att jag kunde läsa hela trilogin på en gång var just det: att jag kunde rasläsa alla tre böckerna i ett svep. Jag kunde inte sluta läsa!

Det handlar om vänskap, och om den första kärleken, men också om så mycket annat. Om att ha blivit tonåring, om föräldrar, om
syskon, om relationer. Och också om sociala medias makt, om psykisk ohälsa och missbruk. Om skola och fester. Om pirrande glädje, om förtvivlan som känns som en elvisp som hackar sönder magen. Om lögner. Och om sorg. Och åh, vad jag inte var ett dugg beredd på sorgen när den kommer i en av böckerna.

Viktor kommer ny till den klass där Ellinor och Leo går. Ellinors bästis for ever är Meja, men Leo och hon har också alltid varit vänner fast på ett annat sätt. Nu går de två på klättring, som är deras grej och ingen annans. När nu Viktor kommer bestämmer Meja att honom ska hon ha - men han verkar mest intresserad av Ellinor? Dessutom ska han tränga sig in mellan Ellinor och Leo, följa med på klättringen och vara allmänt jobbig (och snygg och trevlig)(han är till och med bra på att sjunga)(och spela gitarr)(sjukt irriterande tycker Leo). Men inte kan väl Ellinor gilla Viktor tillbaka om Meja redan paxat honom? Gör man så mot sin bästis? Och vad är det som är så himla konstigt med Viktor? Ingen får komma hem till honom, han vill knappt ens tala om var han bor. Leo smyger på honom för att kunna avslöja sanningar om honom för Ellinor. Och Meja blir oväntat ihop med Markus som är Leos enormt störige storebror som tar all plats i hemmet och är upphov till precis alla gräl mellan Leos föräldrar.


En mycket komprimerad det-här-händer-i-alla-böckerna-beskrivning, men det är alltså när vi får läsa om det hela ur först Ellinors perspektiv (och på köpet få veta hur det är att leva med skilda föräldrar som bägge har nya partners som är bra och trevliga på många sätt men alltihop sliter Ellinor mer eller mindre itu)(för att inte tala om Viktor-Leo-grejen)(och Meja! jobbigt och svårt!) och sedan ur Leos (och få komma hem till det hem där Markus dikterar villkoren med höger hand samtidigt som han smygsuper direkt ur flaskan med vänster hand) och till sist ur Viktors perspektiv (och äntligen få följa med honom innanför dörren till hans hem och träffa hans mamma och pappa, få veta hur förtvivlat han måste dölja allt och aldrig, aldrig få det som det var där de bodde förut)... ja, det är när man får läsa de tre olika perspektiven som det här blir så extra infernaliskt bra.

Läs!


Titel: Ellinor (#1), Leo (#2), Viktor (#3)
Författare: Katarina von Bredow
Utg år: 2018, 2018, 2019
Förlag: Natur & Kultur
Köp dem till exempel (Ellinor) här, här eller här, (Leo) här, här eller här, (Viktor) här, här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar