tisdag 1 oktober 2019

Min syster är ett spöke

Alldeles, alldeles underbar är den här diktsamlingen av Lena Sjöberg. Och jo, den är för barn, men även någon som känner sig hyfsat vuxen kan läsa och njuta av den. Någon som kommer ihåg hur det är att ligga i sängen och höra på hur ens föräldrar bråkar i rummet utanför. Någon som fascineras av att kunna hålla ett litet liv i sin hand, någon som har somnat i ens knä. Alla de som minns och känner hur det kändes att komma hem till mormor och morfar, den speciella lukten där (som fortfarande går att minnas). Alla som funderar på vad kärlek är och känns. Och sorg.

Här finns verkligen allt, i fina, underbara dikter.


Min favorit av alla är den här:


Jag är berget, jag är höken, jag är haren
Jag är berget, jag är höken, jag är haren.
Jag är ljungens blommor, jag är stjärnans stoft.
Jag är lodjuret på stumma skaren.
Jag är humlan, drunknad i pionens doft.
Jag är iskristall i kalla natten.
Jag är myrraträd och kolibri.
Jag är karpen i sitt mörka vatten.
Jag är lämmeltåg som drar förbi.
Allt det vackra, ofattbara
- regnskog, skogstjärn, glaciär -
vill jag värna, vörda, spara.
Jag är del i allt det här!
Tänk, bara tänk att någon annan kan fånga och skriva ner i ord den känsla jag har i hela mig de dagar jag är som allra lyckligast?!

Titel: Min syster är ett spöke och andra dikter
Författare: Lena Sjöberg
Illustrationer: Lena Sjöberg
Utg år: 2019
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar