tisdag 12 oktober 2021

Je m'appelle Agneta

Agneta är snart 50 och vet inte riktigt om hon lever sitt eget liv eller om hon lever sitt liv genom och för andra. Det har mest handlat om makens studier och fritidsintressen, och om barnens liv, leverne och numera ständiga pengabehov, och numera verkar det som att Agnetas eget liv och egentid utgörs av de stunder hon smyger sig till att på sovrummet festa loss med vin, kex och ost (som annars är förbjudna ting i hennes och makens nyttiga liv med klok kost och sund livsföring).

Nu råkar hon på en mystiskt formulerad annons om att en "äldre pojke" i någon liten fransk by behöver hjälp, och att det är viktigt att denna au-pair (som det väl måste handla om?) kan tala svenska. När Agneta gick i skolan drömde hon om Frankrike och att läsa franska, men det blev inget av med vare sig det ena eller det andra. Men nu? Varför inte? Hon kan ju åtminstone testa? Så hon åker ensam till Frankrike, trots maken Magnus invändningar om att hennes resa troligen kommer att sluta med någon typ av katastrof, oerfaren som hon är. Och i den lilla byn i Frankrike finns då den "äldre pojken", och andra personer, och även om det är mycket som inte alls är vad Agneta förväntade sig och det är en hel del saker som går fel så finns här så mycket annat som blir bra och rätt. Ostarna inte minst. Och dansen.

Jag har inte läst något av Emma Hamberg tidigare, och blev glatt överraskad av den här - vilket lässug jag fick! Jag läste ut den på två dagar och var helt lycklig hela tiden: "just det ja, så här kan det kännas när man får tag på en bok man bara inte kan släppa!". Jag relaterade och småfnissade och ville åka till Frankrike, och jag satt banne mig mitt i natten och googlade olika recept på bearnaisesås eftersom den här boken fick mig att förstå att "göra egen bearnaisesås" borde stå på min bucket-list. (Jag är ju annars en person som är helt förnöjd med färdiga såser på burk eller tycker jag gjort något avancerat när jag blandat ihop en sås från pulver, vatten och margarin.) Jag har dock inga planer på att ta jobb som au-pair - däremot har jag långt gångna planer på att läsa mer av Emma Hamberg och har redan lånat hem fler av hennes böcker.

Titel: Je m'appelle Agneta
Författare: Emma Hamberg
Utg år: 2021
Förlag: Piratförlaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar