torsdag 14 oktober 2021

Sanningen kommer om natten

Ny bok av Mhairi McFarlane, och såklart jag villhövde läsa den. Det är så det är med hennes böcker. 

Den här inleds på lite småputtrande roligt McFarlane-vis, med ett kompisgäng på puben, väldigt brittiskt och med lika bra dialog som alltid i dessa böcker. Ändå känner jag i början någon vag känsla av "vet inte om jag är sugen på att läsa om fler 30-års-singlar-som-lever-roliga-och-intressanta-liv-i-England-med-fantastiska-vänner-omkring-sig" och så tänker jag att jag i stora drag vet handlingen i förväg. 

Men nä nä. Oj. Redan ett par kapitel in i boken händer något som faktiskt vänder upp och ned på allt. Det är inte alls vad jag väntade mig. Och sedan blir den här boken något helt annat. Vänskap och kärlek, visst, men nu blandat med svärta och sorg. Boken igenom. Och det blir väldigt bra. Kanske en av McFarlanes bästa.

Vännerna som sitter där på puben är Eve, Justin, Susie och Ed, och de har varit vänner sedan tonåren, eller faktiskt har Eve och Susie varit bästisar sedan de lekte i sandlådan. De delar allt med varandra, och har inga hemligheter. Eller, jo, Eve har en djup hemlighet. Hon är kär i Ed, och har varit i många år. Och även om det verkade som att han gillade henne tillbaka en gång för många år sedan blev det inget av och nu har han en flickvän som heter Hester. Eve och Susie älskar att hata Hester. Och just den här pubkvällen tar sig Hester för att fria till Ed.

Jahaja. Och så händer då det där som vänder på hela boken, och sedan kunde jag knappt sluta läsa. 

Titel: Sanningen kommer om natten
Författare: Mhairi McFarlane
Originaltitel: Last Night
Översättning: Helena Tusås
Utg år: 2021
Förlag: HarperCollins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar