söndag 15 juli 2012

Saknad mamma 1 och saknad mamma 2

Jag läser ofta flera böcker parallellt och det brukar aldrig vara några problem. Det är skönt att byta spår ibland och hoppa mellan vanliga romaner, fantasy och ungdomsböcker samt sticka in de där korta barnböckerna jag läser för jobbets skull.

Men ibland blir det problem. Böckerna kan likna varandra för mycket och då har jag svårt att hålla isär vilket som händer i vilken bok. Just nu är det så. Jag läser Utan titel av Anna Charlotta Gunnarson samtidigt som jag läser Döden på en blek häst av Amanda Hellberg. Det centrala temat i bägge böckerna är en saknad mamma, med hågkomster av hur det var när mamma fanns kvar. Det spelar ingen roll att böckerna i övrigt har väldigt olika målgrupper (Utan titel är en ungdomsbok och Döden på en blek häst är en skräckroman för vuxna) - jag blandar ihop dem. Vilken mamma var det som strök med handen mot kinden på dottern och säga "känn!" Vilken av dem var oväntat duktig på högläsning? Den enas mamma var bibliotekarie och dog i lungcancer - den andra försvann när dottern var 10 år gammal och har nu 10 år senare blivit mördad. Visst, det är väldigt olika (särskilt som den ena av mammorna tenderar att inte vara riktigt död utan läskigt komma tillbaka, vilket den andra mer jordnära mamman absolut inte gör), men ändå blandar jag ihop vilken dotter som har minnen av vad. Båda döttrarna definierar liksom sina liv kring detta att mamman inte finns kvar. Jag blir helt förvirrad. Ändå kan jag inte sluta läsa den ena boken för att först läsa slut den andra, för bägge är nämligen väldigt bra så jag kan inte prioritera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar