tisdag 8 juli 2014

6 bästa böckerna hittills under 2014

Jag borde göra annat. Jag borde sätta in lösa recept i en pärm och putsa kopparkärlen jag fick i vintras av min mamma och som jag tänker ha i köket. Jag har semester och det är nu jag har tid att göra allt det där. Men...jag har semester och nu gör jag det här i stället. För att jag vill.

Nämligen utser de sex bästa böckerna jag läst hittills i år. OK, det skulle ha varit de fem bästa, men jag kunde inte välja bara fem, och...det är min blogg och därför gör jag som jag vill. För att jag kan.

Utan inbördes ordning (där gick gränsen...):

A Storm of Swords, tredje boken i A Song of Ice and Fire som jag plöjde under vintern och våren. Det är i tredje boken allting händer, och för mig är den definitivt den bästa i serien (än så länge...karln kanske skriver färdigt de två sista böckerna snart och överträffar sig själv? Kanske??) Jag förstår verkligen att de var tvungna att dela den här boken på två säsonger när de gjorde tv-serien - det är mycket som ska pressas in. Men slutet...aaahh!


Good Omens, denna fantastiskt roliga bok där Terry Pratchett och Neil Gaiman har slagit sina briljanta hjärnor ihop och skapat något som fick mig att skratta högt flera gånger under läsningen. Genier! Galningar!



Huset Longbourn av Jo Baker, där tjänstefolket får berätta sin version av Austens Stolthet och fördom. Jag var så nervös, för mina erfarenheter av Austen-spin-offs var direkt dåliga. Men den här är fantastisk.



Mistborn av Brandon Sanderson. Hela trilogin var bra, men den första boken allra bäst. Jag var helt absorberad, så till den milda grad att jag tillbringade flera timmar med att sitta och fantisera över fan-art från Mistborn på nätet.



Outlander. Jag har ju missat hela grejen med Diana Gabaldon och tidsresandet och Jaime och Claire och högländerna. Hur har jag kunnat missa detta så många år? Förträfflig läsning. Förträfflig verklighetsflykt. Förträffligt. Och jag har så många i serien kvar! Lycka!



Mörk ängel. Riktigt bra urban fantasy, med humor också. Och Prag. Och demoner som är snälla och änglar som är elaka. Och, ja, en ängel som är både elak och snäll och som jag kunde tänka mig att ha som pojkvän (fast säg inget till min oäkte make om det...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar