tisdag 9 juni 2015

Stjärnstenen

Det är spännande när Jo Salmson nu skriver längre och svårare fantasy för mellanåldern (ca 9-12), och jag som är väldigt förtjust i hennes mer lättlästa fantasyserier för yngre barn har sett mycket fram emot Stjärnstenen. 

Stjärnstenen handlar om Nea, som bor i samma värld som Tam i Drakriddare-böckerna. Detta är första boken i en ny serie, Drakarnas öde, som är fristående från Drakriddare men Tam, Indre och drakarna kommer tydligen att dyka upp även i den här serien. Hur fristående den här än är kände jag ändå att jag ville läsa böckerna om Tam först (hade tidigare bara läst de två första böckerna om honom) och nu med facit i hand är jag rätt glad att jag gjorde det. Visst, jag har inga problem att hänga med på Neas äventyr - men det pratas redan från början om att de där drakarna och deras ryttare tycks ha slutat flyga. Och eftersom de inte längre flyger patrulleringsrundor så är det rätt oroligt i landet. Särskilt uppe i norr, där Nea bor. Och har man då läst alla böckerna om Tam så vet man ju förnöjt vad de där drakarna har för sig.

Hur som helst - det här är en bra bok. Stjärnstenarna och ritualerna kring dem med stjärntolkare, stjärnsalar och människor som har Gåvan (att kunna se det stjärnstenarna berättar) låter oss ana en lång och spännande historia bakåt i tiden. Jag gillar det, och är så nyfiken på hur drakarna ska komma in i det hela.

Ännu så länge räcker det bra med Neas berättelse. Hon, som ska genomgå ett prov för att sedan bli lärling till stjärntolkaren i Hammar. När hon genomför provet ser hon saker med stenens hjälp, fast när hon berättar för stjärntolkaren mäster Fenel vad hon sett blir han skogstokig och kör ut henne från Stjärnsalen. Inte nog med det - han berättar om hennes förmodade ondska för hela stan. Nea blir avskydd och utfrusen. Folk är till och med rädda för henne, och hennes liv är förstört.

Men det hon såg med stjärnstenen verkar vara ett hot mot hela landet. Hur ska hon göra? Vem ska tro henne och hjälpa henne?

Jag ser fram emot att få läsa mer om Nea! Och jag ser mycket fram emot att få visa den här boken för dem som läste om Tam, och har blivit äldre nu och vill ha tjockare fantasyböcker.

Titel: Stjärnstenen
Serie: Drakarnas öde #1
Författare: Jo Salmson
Utg år: 2015
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar